Offered solution:
NLEnergie heeft onderstaande mail naar de klant verstuurd:
Geachte heer/mevrouw,
Wij betreuren het dat u aanstoot neemt aan onze nieuwe commercial. Het is nooit onze bedoeling geweest personen of groeperingen te kwetsen. Wij hebben de commercial vooraf aan enkele gelovige medewerkers getoond en door hen werd de spot niet aanstootgevend of kwetsend bevonden. NLE heeft dan ook nooit de intentie gehad te spotten met het scheppingsverhaal.
De insteek van onze commercial is bedoeld om op lichtvoetige wijze aandacht te vragen voor zonne-energie. De boodschap luidt dat – door onze laagdrempelige aanbieding – zonne-energie nu voor iedereen beschikbaar is. Net als de zon, die ook beschikbaar is voor iedereen.
De commercial is bovendien een ode aan Terry Gilliam, het Monty Python-lid dat de befaamde animaties maakte. De commercial van NLE bevat onder meer onderdelen geïnspireerd op de Python-filmpjes: vreemd bewegende ledematen, loskomende hoofden, en een einde waarin iets uit de lucht komt vallen.
We vinden het zeer vervelend dat u, als klant van NLE, zich niet kunt vinden in de commercial behorende bij onze campagne IK ZEG ZON. Met onze reactie en toelichting hopen wij uw boosheid te verzachten/weg te nemen.
Met vriendelijke groet,
De Nederlandse Energie Maatschappij