Complaint: Diensten en Vakmensen (nieuwe opzet) crisis of .. ??

user-130384 on 27 September 2012 about Marktplaats in category Websites

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Deze klacht komt overeen met een klacht (zie 2 klachten verder) : “Klacht Marktplaats: Schandalige klachtenservice marktplaats”.

Ik moet me nu een beetje bloot geven, maar ik wil het raadsel oplossen wat mij en anderen ook bezighoudt. Dit lijkt mij een goede plaats.

Ik werk in de ict sector (webwinkels) als zelfstandige al vele jaren. Met hard werken heb ik een gemiddeld salaris, zo’n 55 uur per week, met een omgerekend laag uurtarief, maar ik ben zelfstandig en tevreden. Dus zeg niet, ach zo’n ict-er daar heb ik geen medelijden mee, want die heeft het goed. Mogelijk die in loondienst bij grote bedrijven. Ik ben er voor de gemiddelde mens, niet het rijke bedrijfsleven!

Al jaren worden mijn opdrachten hoofdzakelijk via Marktplaats aangeleverd. Zo’n 10-15 reacties per week waarbij sommige reacties tot een opdracht leiden (je kunt niet alles aannemen en sommige reacties zijn te mistig). Het enge hiervan dat ik dus geheel van Marktplaats afhankelijk ben. Zodra Marktplaats er niet meer is of er iets in het nadeel veranderd en er geen goed alternatief is, wordt het moeilijker. Nu is die tijd dus gekomen. En Marktplaats heeft nu eenmaal de monopolie positie en zeker voor de kleine ict zelfstandigen, er is eigenlijk geen alternatief. Speurders.nl, dienst.nl etc. zijn geen alternatieven.

Sinds juni / begin juli is het uiterlijk van Diensten en Vakmensen veranderd waarbij men verplicht moet inloggen eerst, wil een reactie verstuurd worden (niet goed aangegeven, dus reacties komen ook vaak niet aan daarom). Ikzelf heb veel geëxperimenteerd (met geld) om de nieuwe manier van adverteren te begrijpen daar die uitleg slecht was, bovendien zijn teksten zonder meer afgekapt. Momenteel zitten er nog steeds bugs in, maar goed daar wordt aan gewerkt. Marktplaats had dit nooit zomaar in productie moeten doen, zonder dit goed in een testomgeving uit te proberen, een beetje lak aan de (betalende) klanten dus.

Nu komt het: sinds die tijd krijg ik bijna geen reacties meer, hooguit 1 per 2 weken (heb zelfs weken bovenaan gestaan), advertentie wordt nog steeds gemiddeld goed bekeken als in de afgelopen jaren. Mijn opdrachten komen nog van andere plaatsen, maar op een gegeven moment kan dit toch in zijn nadeel gaan werken. Vandaag nog een klant gehad die het een keer geprobeerd heeft mij via Marktplaats te berichten, en dat lukte. Ook andere adverteerders hebben hier last van heb ik ondervonden door contact met hen op te nemen. Alhoewel dan wel blijkt dat het voor veel mensen bijwerk is en geen hoofdinkomen, of opdrachten niet hoofdzakelijk van Marktplaats krijgen maar bijv. lokaal.

Natuurlijk heb ik hierover veel nagedacht en zelfs gedacht, zou iemand van mijn kleine succes profiteren en reacties naar hemzelf toe laten leiden, een hacker of zo … Want het is bijna onmogelijk statistisch gezien dat die stroom reacties ineens met de nieuwe lancering tot bijna 0 wordt gereduceerd.

Bovendien het aantal omhoog plaatsingen is ook zeer flink verminderd sindsdien dus doet Marktplaats zelf ook geen goed!

Dus mijn vragen, 1) ervaren meerder adverteerders dit, 2) is er een echte crisis sinds juni in de webwinkel sector (die toch het beste moet lopen volgens de media), 3) zou er iets anders aan de hand kunnen zijn ?

Eventuele discussie op trosradar onder internet .. of Hallo forum KvK ..

Ook nog een aanbeveling voor velen die Diensten en Vakmensen gebruikt en nog een tegoed hebben staan. Dit tegoed is aangeschaft om omhoog te plaatsen en met de nieuwe opzet kun je dit tegoed niet meer gebruiken binnen Diensten en Vakmensen. Marktplaats probeert nu dat mensen met een tegoed, dit tegoed gebruiken voor andere zaken. Gewoon Marktplaats mailen om dit tegoed te laten terugstorten. Heb ik ook gedaan en je krijgt het teruggestort. Per 1 november verdwijnt dit tegoed zelfs in de mist, er komt een nieuw betaalsysteem, dus vraag het terug.

Desired solution:

Ik heb mijn aanbevelingen al aan Marktplaats medegedeeld en zou in een volgende overleg aan de orde komen.

Advertenties moeten o.a. vlugger benaderd kunnen worden en teksten moeten hooguit in 2 stappen te zien zijn. Ook al is het uiterlijk veranderd (beter, wel trager met Ajax technieken, en mensen zijn ongeduldig), betekent niet dat de gehele opzet veranderd moet worden want daar zijn klanten nu duidelijk de dupe van.

Ik ondervind dus dezelfde problemen als een paar klachten voor mij, eindelijk een bewijs gevonden :). Dit is moeilijk want de meeste mensen heb ik al gemerkt (in het algemeen) zijn geen strijders!

Dit zijn mijn aanbevelingen:
- aantal reacties weergeven in account (handig voor iedereen ter controle)
- langere tekst mogelijk maken in advertentie (heb deze goed moeten inkorten en die lengte is overal mogelijk 2-3 maal, meesten hebben een korte tekst dus wat maakt het uit)
- als je op een advertentie klikt uit een overzicht, meteen naar de volledige advertentie i.p.v. 2x te moeten klikken (nogmaals een verkorte versie en dan pas volledige, dit gaat te langzaam)
- geen login om aan te melden om reactie te laten versturen, maar een reactieformulier met een goede captha (letters/cijfers) die juist moet worden ingevuld om spam te voorkomen (dit is thans een grote blokkade en nadelig voor adverteerders)
- meer regels tekst laten zien in het overzicht van advertenties

Dit is nog een bug:
- als je een extra rubriek aanschaft, kunnen er nog geen opties voor die extra rubriek worden aangemaakt, zodat je advertentie bij filtering in die extra rubriek nooit tevoorschijn komt
- top advertenties kunnen inmiddels weer omgezet worden naar standaard advertenties en andersom zonder dus de advertentie te moeten verwijderen en je ranking in Google te verliezen

All complaints of