Complaint: mobiel internet in China waarchuwing limiet

user-143578 on 21 November 2012 about KPN Internet in category Alles-in-1

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Onlangs heb ik een brief van KPN ontvangen die over de factuur mobiele communicatie ging.

Ik wil een klacht indienen over een te hoog bedrag. Daarmee heb ik bezwaar tegen de verbruikkosten EURO833.14 die niet in de bundel zit van het klant nummer 0622378000, ik ben het helemaal niet eens.

Nu draaien wij de tijd terug, zien wij wat er toen precies was gebeurd.

23 september om vijf over vier (Nederlandse tijd) was ik in Shanghai aangekomen en negen over vier had ik het eerste bericht van KPN gekregen. De inhoud was als volgt.

*”De wereldwijde datalimiet van 50 euro voor mobiel intermet bechermt u tegen hoge kosten. Wilt u ongestoord internetten? Sms? datalimiet uit? naar 1330. Afz. KPN”

*Op dat moment had ik geen reactie gegeven. Dat wil zeggen dat KPN op dat moment mijn internet moet stoppen. Maar……

24 september om twee over half vier had ik het tweede bericht van KPN ontvangen, de inhoud was als volgt.

“Beste klant, u heeft 80% van uw datalimiet bereikt. Heeft u een Internetbundel buitenland, dan is uw limiet 100 MB. Heeft u geen internetbundel dan is u limiet is 50 euro (excl.BTW). Bij 100% sluiten we als becherming tegen onverwacht hoge kosten uw toegang tot internet af. Wilt u toch doorgaan met internetten dan kan it natuurlijk. Sms dan’ja’ naar1330. Heeft u een internetbundel buitenland, dan betaalt u opnieuw het maandbedrag en ontvangt u weer 100 MB. Deze melding niet meer ontvangen? Sms ‘datalimiet uit’ naar 1330. Meer informatie? Ga naar kpn.com/dataroaming. Mvg, KPN. (Het tarief is 8.36)

Ik had gedacht dat nu ik geen buitenlandbundel heb, als ik ‘JA’ neem, betekent dat mijn limiet alleen maar 50 euro (excl.BTW) kost. Bij 100% sluiten zij het internet af om me te beschermen tegen onverwacht hoge kosten, in ieder geval is dit nuttige informatie voor mij.

24 september om vier over vier stuurde ik het eerste bericht “ja” naar 1330.

24 september om vier over vier kreeg ik het antwoord als volgt.

“Uw opdracht ‘JA’ is uitgevoerd. Voor meer informatie kijk op www.kpn.com/dataroaming. Mvg, KPN”. Nu begon ik echt het internet gebruiken. Op dat moment maakte ik nooit zorgen over hoge bedrag omdat KPN Bij 100% het internet af sluit om me te beschermen tegen onverwacht hoge kosten. Maar het feit is dat KPN niet doet wat KPN je bleoofde.

25 september had ik het vierde bericht gekregen, de inhoud stond aanstaande.

“Beste klant, we zien dat u hogere bel/internetkosten maakt dan normaal. U heeft sinds uw laatste factuur ongeveer E392 ex. btw verbruikt. Neem hierover voor 25/09/2012 12:00 contact op met 050-5824961. Om u tegen onverwacht hoge kosten te beschermen sluiten we u na deze datum uit voorzorg af. Mvg, KPN”

Dit bericht verraste mij. 25 september om acht over half twaalf stuurde Ik het tweede bericht ‘datalimiet uit’ . Om acht over half twaalf kreeg ik vijfde bericht van KPN. De inhoud was als volgt.

“Opdracht ‘LIMIET UIT’ is al eerder ontvangen en uitgevoerd. Mvg. KPN”

Tegelijkertijd stopte ik meteen het internet gebruik, toen dacht ik dat het bedrag van E.392 niet verder zou gaan. Dan is voor mij deze zaak klaar. Maar nee, 6 oktober om elf voor twaalf had ik het zesde bericht gekregen, de inhoud was als volgt

“Beste klant. U zit op 80% van uw limiet voor internet in het buitenland. Bij 100% sluiten we ter bescherming uw internet af. Wilt u toch internet? Sms ‘JA’ naar 1330. Let op! We sturen deze maand geen waarschuwing meer en u betaalt uw buitenland MB tarbrief. HEEFT U EEN INTERNETBUNDEL EU (geldt alleen binnen de EU) OF WORLD (World alleen voor zakelijk) en sms ‘t u “ja” naar 1330? Dan betaalt u max. 10 keer in deze maand deze bundel en daarna geldt uw buitenland MB tarief. Kijk op KPN.com/ dataroaming voor meer info. Mvg, KPN. Altijd en overal internet zonder limiet? Sms ‘datalimiet uit’ naar 1330.”

En nog……

7 oktober om acht voor half elf had ik het zevende bericht gekregen, de inhoud was als volgt

“Beste klant. U zit op 100% van uw limiet voor internet in het buitenland. We hebben ter bescherming uw internet afgesloten.Wilt u toch internet? Sms “ja” naar 1330. Let op! We sturen deze maand geen waarschuwing meer en u betaalt uw buitenland MB tarief. HEEFT U EEN INTERNETBUNDEL EU (geldt alleen binnen de EU) OF WORLD (World alleen voor zakelijk) en sms ‘t u “ja” naar 1330? Dan betaalt u maximaal 10 keer in deze maand deze bundel en daarna geldt uw buitenland MB tarief. Kijk op KPN.com/ dataroaming voor meer info. Mvg, KPN. Altijd en overal internet zonder limiet? Sms ‘datalimiet uit’ naar 1330.”

Bovenstaande is het hele verhaal wat precies gebeurde van het begin tot het eind.

Het is toch vreemd dat het zesde en zevende bericht nog kwamen.

Toen ik vorige week de rekening van KPN zag, was ik erg verbaasd, dat deze kosten EURO833.14 bedroegen. Eigenlijk heeft KPN me naar hoge kosten gebracht, toen ik het eerste bericht kreeg, had ik niks gegeven, waarom deed KPN mijn internet niet stoppen, bij het tweede bericht gaf ik toe antwoord aan KPN, had KPN niet gedaan wat KPN precies heeft geschreven, anders kunnen deze hoge internetkosten niet voorkomen.

KPN misleidt me naar hoge kosten.

KPN moet transparant naar de consument zijn.

Ik eis dat dit hele verhaal onderzocht wordt. Aan de andere kant weiger ik deze hoge kosten te betalen. KPN moet zelf voor deze kosten verantwoordelijk zijn

Desired solution:

restitutie van het internet bedrag boven Euro.392

All complaints of