My complaint:
Het betreft een woning in Groningen waarvan de hypotheek ca. € 30.000 bedraagt op een vrije verkoopwaarde van € 170.000.
Zelfs bij verhuur loopt de bank geen enkel risico.
Toch verplicht de SNS bank de klant om met zekere landelijke partij in zee te gaan. Deze partij rekent aan zowel huurder als verhuurder een flink bedrag, kent de lokale markt niet, is niet aanwezig bij bezichtigingen, heeft geen lokaal netwerk en lukte het dus ook niet om de woning te verhuren.
Vervolgens gaat klant naar ons makelaarskantoor: www.123wonen.nl. Binnen 2 weken een huurder. Aan de vereisten van de leegstandwet is voldaan, huurder is gescreend en akkoord bevonden. Inmiddels 10 dagen geleden hebben wij toestemming per brief gevraagd. Maar geen reactie gehad.
Uiteraard moet er een bepaalde kwaliteit gewaarborgd worden, wij werken landelijk en verhuren per vestiging wekelijks woningen op basis van de leegstandswet en werken met meerdere banken reeds samen.
Bij ABN AMRO wordt de klant niet verplicht gesteld om met bepaalde instanties samen te werken. Gelet op het feit dat de SNS Bank inmiddels ook genationaliseerd is, reken ik erop dat zij ook hun klant niet langer belemmeren in de verhuur van hun woning.
November 2012 heeft onze minister Stef Blok kamervragen beantwoord waarin hij aangeeft dat het niet wenselijk is dat banken hun klanten hierin een bepaalde verplichting opleggen, maar dat hij er destijds niets tegen kon doen.
Inmiddels is het een staatsbank, dus geen probleem. Nu nog wachten op een reactie…
Desired solution:
Inhoudelijk gesprek over de situatie mbt verhuur van de woning. Niet langer de verplichting om met landelijk "doorgeefluik" te moeten samen werken.
Klant moet ook met lokale specialist kunnen verhuren. Uiteraard moeten de eisen mbt inperking huurbescherming gewaarborgd zijn.