Complaint: slechte informatievoorziening en onterechte incassokosten

user-121581 on 30 September 2013 about EnergieDirect in category Energieleveranciers

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Ik heb op 17 september mijn maandbedrag overgemaakt, net binnen de gestelde termijn, nadat ik er toevallig achter kwam dat ik een betalingsachterstand bleek te hebben.
Energiedirect incasseerd bewust maar 1 keer en niet vaker, zodat ze zo snel mogelijk berichten kunnen gaan sturen over betalingsachterstanden en kunnen gaan dreigen met incassokosten.

Deze berichten worden vervolgens bewust per email verstuurd, waardoor de kans groter is dat men een dergelijk bericht over het hoofd ziet. Ook worden de betalingstermijnen die gehanteerd worden, worden bewust zeer kort gehouden.

Dit alles om maar zo snel mogelijk klanten een “incassokosten” van 25 euro of 40 euro aan te kunnen smeren! Incassokosten die niet gemaakt worden en alleen maar bestaan uit een geautomatiseerde brief van maximaal 2 euro incl verzendkosten.

Daarnaast wordt er gedreigd met aanmelding bij een schuldhulpverlenende instantie. Alles om je bang te maken, terwijl je al met al nog niet eens een maand “betalingsachterstand”

Het verbaasd me niet dat ze hun prijzen zo laag weten te houden, want op deze manier is het inderdaad prima bijverdienen voor EnergieDirect.

Bij ieder ander bedrijf staat er nog op een brief, dat wanneer deze en de betaling elkaar gekruisd hebben, men de brief als niet verzonden mag beschouwen, maar natuurlijk hanteerd Energie Direct deze policy niet. daar wordt meteen gezegd dat het bedrag te laat binnen was en je alsnog 25 euro moet betalen.

Ik vind dat echt niet kunnen! Ze doen er gewoon alles aan om je het geld uit de zak te kloppen, zodat ze over jouw rug kunnen zeggen dat ze de goedkoopste zijn, maar het eigenlijk helemaal niet zijn!

Desired solution:

kwijtschelden van mijn 25 euro incassokosten

Message from from Klacht.nl

10 years ago - We have sent an email to EnergieDirect about your complaint

Message from from Klacht.nl

10 years ago - Complaint is picked up by EnergieDirect

Message from from Klacht.nl

10 years ago - Complaint is solved by EnergieDirect

EnergieDirect

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Beste mevrouw SSeesing,

Je geeft aan dat de in rekening gebrachte incassokosten onterecht zijn.

Je hebt een e-mail ontvangen van mijn collega waarin duidelijk vermeld wordt dat we je herinnerd hebben op 4 en 9 september. In deze e-mail geven we aan dat het bedrag door ons ontvangen moet zijn voor 17 september. Het is je eigen verantwoordelijkheid om het bedrag tijdig te betalen.

Energiedirect.nl is gerechtigd om na 15 dagen incassokosten in rekening te brengen. Dit staat zo ook vermeld in de algemene voorwaarden. Mijn collega heeft aangegeven dat de incassokosten terecht zijn en dat deze niet geannuleerd worden.

Groetjes,
Ralf

All complaints of