Offered solution:
Vanuit energie:direct houd ik me bezig met online service. Op deze website kwam ik uw klacht tegen over een jaarnota die u van energie:direct had ontvangen.
Ik heb uw gegevens er bij gezocht en gekeken hoe het mogelijk was dat u zo’n hoog bedrag bij moest betalen ten opzichte van uw vorige jaarnota. Wat mij direct opviel is het gat in de meterstanden tussen de eindmeterstanden van de jaarnota uit 2009 en de beginmeterstanden van de jaarnota uit 2010.
Hier zit ook meteen het probleem: u bent op 19 april 2010 onterecht overgenomen door een andere energieleverancier. Om die reden is een eindnota opgemaakt door energie:direct, gebaseerd op door de netbeheerder berekende meterstanden. Vervolgens bent u drie maanden door een andere energieleverancier geleverd. Zij hebben dan ook het verbruik van 19 april 2009 tot 17 juli 2009 bij u in rekening gebracht, dit is het gat wat u tussen de eind- en de beginmeterstanden ziet.
Omdat de meterstanden zijn berekend door de netbeheerder zijn deze door energie:direct gehanteerd. De netbeheerder is namelijk verantwoordelijk voor de meters en de meterstanden en de informatie die door de netbeheerder wordt aangeleverd is voor een energieleverancier altijd leidend. Het vervelende hieraan is dat in uw geval de meterstanden te laag zijn berekend.
Inmiddels heeft u op 6 augustus 2010 een nieuwe jaarnota ontvangen van energie:direct, op deze nota worden de eindmeterstanden aangehouden zoals u deze heeft doorgegeven. Hieruit maak ik op dat het verbruik klopt, alleen de tijdsperiode is niet correct.
U heeft namelijk zelf de beginmeterstanden in 2008 opgegeven, toen u klant werd bij energie:direct. En ook de meterstanden uit 2010 komen van uw hand, waardoor het tussenliggende verbruik dus vast staat. Omdat de meterstanden in 2009 (door de onterechte overname) te laag zijn berekend kloppen de verhoudingen niet, waardoor het lijkt alsof u in het eerste jaar bij energie:direct minder dan de helft heeft verbruikt ten opzichte van het tweede jaar.
Ik begrijp dat dit tot veel verwarring heeft geleid. Met name het grote bedrag dat hieruit voort is gekomen is enorm vervelend. Ik hoop toch dat ik u enige duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Betreft de betaling wil ik u aanraden om via uw Mijn energie:direct een betalingsregeling te treffen, zodat uw het bedrag niet in een keer hoeft te betalen.
Mocht u verder nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u deze richten aan onlineservice@energiedirect.nl. Ik help u graag.
Met vriendelijke groeten,
Jochem van energie:direct