Complaint: Als ik dat had geweten was ik nooit overgespapt naar de NEM

user-23284 on 29 September 2010 about NLE in category Energieleveranciers

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Op 5 augustus klaagde ik per telefoon bij de NEM omdat ik 1053 euro moest bijbetalen. De telefoniste zei dat ik de meterstanden maar eens moest controleren. Ik vertelde dat daar het probleem niet zat, dat die wel klopten, maar dat ik teveel moest bijbetalen. Ze bleef er bij dat ik eerst maar eens de meterstand moest nakijken. Voor de zekerheid deed ik dat, ze klopten en daarna stuurde ik een e-mail omdat ik geen zin had weer tien minuten te wachten voordat ik iemand aan de telefoon zou krijgen.
Op 19 augustus stuurde ik opnieuw een e-mail met het verzoek uitleg te geven en de berekening te corrigeren.
Begin september kreeg ik een formulier om de meterstanden te corrigeren. Ik stuurde een brief waarin ik uitlegde dat het daar niet om ging en vroeg opnieuw om een herberekening en terugstorting van het teveel betaalde.
Op 18 september werd ik gebeld door iemand van de NEM die opnieuw voorstelde dat ik de meterstanden zou controleren. Opnieuw legde ik uit dat die correct waren. Hij stelde toen dat ik veel meer dan gemiddeld gebruikte. Ik legde uit dat ik bij het overstappen had opgegeven hoeveel ik gebruikte en dat door de strenge winter ik daar weliswaar boven was gekomen maar dat de berekende prijs niet in verhouding stond tot het meergebruik. Hij vertelde dat ik tot 1 januari een laag tarief had gekregen en dat de prijs daarna was verhoogd. Ik stelde dat de prijs dan wel waanzinnig veel was verhoogd en dat ik me in dat geval ernstig misleid voelde. Uiteindelijk beloofde hij een collega de berekeningen te laten controleren.
Ik zou in de week daarna een specificatie en eventueel correctie krijgen.
Sindsdien heb ik niets meer gehoord.
Ik heb geprobeerd zelf na te gaan hoe er gerekend is en kom er op uit dat ik ca 24 % meer gas heb gebruikt dan normaal en 10 % meer elektra. De bijbetaling is 52 %. Volgens mij klopt dat niet. En als het wel klopt dan zijn de prijzen schandalig verhoogd, dat betekent dat ik bij het overstappen ben misleid.
Ter informatie stuur ik de mails van 5 augustus en begin september mee

Per e-mail op 5 augustus:

in september werd ik klant van NEM. U stelde het maandbedrag vast op 163 euro.
Het was mijn bedoeling na een jaar over te stappen. Kennelijk heb ik iets fout gedaan en ben ik eerder overgestapt. Het is dus mijn eigen schuld dat ik 84 euro boete moet betalen.
Het was een strenge winter, het gasgebruik was dus hoger dan de normale 3870.
Maar dat ik 1053 euro moet bijbetalen kan ik toch echt niet begrijpen.
Was het maandbedrag te laag?
Is uw gasprijs enorm gestegen?
Ik snap het niet en kan me ook niet voorstellen dat het klopt.
Graag uitleg en correctie.
met hartelijke dank,

Geachte heer/ mevrouw,

Vanmorgen kreeg ik van u als reactie op mijn mails van 5 augustus en 19 augustus een formulier om de meterstanden te corrigeren.
Kenmerk van uw brief is JE 8883754. Begin augustus heb ik u gebeld, ook toen was de enige reactie dat ik de meterstanden kon corrigeren, maar daar gaat het niet om, die kloppen wel.
Waar het om gaat is dat ik naar u ben overgestapt omdat ik bij een gebruik van 3870 m3 gas en 3200 kWh 163 euro per maand zou moeten betalen.
U hebt mij nu 1053 euro laten bij betalen en ik kan mij niet voorstellen dat dat klopt. Ik voel me ernstig misleid.
Ik begrijp dat ik 84 extra moet betalen aan administratiekosten, ik begrijp ook dat het gasverbruik deze winter extra hoog was. Ik verbruikte in 10 maanden 4010 m3, terwijl ik normaal in 10 maanden 3225 m3 zou hebben moeten verbruiken. Aan elektriciteit verbruikte ik 2930 ipv de te verwachten 2660.
Het kan toch niet zo zijn dat 785 m3 gas en 270 kWh elektra extra 946 euro ( 1053euro- 84 administratie) kosten?
Als dat wel zo is heb u uw prijzen enorm verhoogd en mij misleid bij het vaststellen van het maandbedrag.
Telefonisch bent u nauwelijks te bereiken, daarom benader ik u opnieuw per e-mail. Ik verzoek u mij binnen 4 weken een herberekening te sturen en het teveel betaalde terug te storten.

Met vriendelijke groet,

Gewenste oplossing

Ik wil een specificatie en teruggave van het teveel betaalde, naar mijn schattin is dat ongeveer 500 euro.

Message from from Klacht.nl

12 years ago - Complaint is picked up by NLE

Message from from Klacht.nl

12 years ago - Complaint is solved by NLE

Message from from Klacht.nl

11 years ago - User added a review about the solution that NLE posted

NLE

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Geachte mevrouw van Peijpe,

Enige tijd geleden heeft u een klacht ingediend over onze dienstverlening. Om onze service voortdurend te verbeteren, ontvangen wij graag feedback van onze klanten.

Wij gaan er vanuit dat uw klacht door onze klantenservice inmiddels naar tevredenheid is afgehandeld. Mocht u nog vragen? Neemt u dan contact op met de behandelaar van uw klacht.

Met vriendelijke groet,
Nederlandse Energie Maatschappij

All complaints of