Complaint: Weigering om opzegging te bevestigen . . . waarom ?

user-24171 on 11 October 2010 about EnergieDirect in category Energieleveranciers

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Ik heb de heer A van der W van Klantadvies van energiedirect, herhaaldelijk onderstaande medegedeeld:

Ik heb een 1-jarig contract met energie direct; daarin is opgenomen dat ik mijn contract tot 7 kalenderdagen voor het einde van de contractdatum schriftelijk of per e-mail kan opzeggen.
Ik deel u mede mijn contract per einddatum op te zeggen en ik vraag u mij daar een bevestiging van doen toekomen.
Of een (en zo ja, welke) energieleverancier de levering na de einddatum overneemt ligt buiten onze contractuele afspraken en zal er nimmer toe kunnen leiden dat het contract bij u automatisch zal worden verlengd. U kunt niet bij een opzegging “over de einddatum heen regeren”.

Uw argument dat de energieleveranciers onderling schijnbaar anders hebben afgesproken raakt niet de overeenkomst die ik met uw bedrijf ben aangegaan. Ook uw (algemene) voorwaarden omvatten niet de door u in uw berichten omschreven procedure.
Eerder deelde energiedirect mede:
Wanneer u zich niet aanmeld bij een andere leverancier zal het contract verlengd worden.
Ik kan dus geen notitie maken van het feit dat u volgend jaar uw contract wilt beëindigen. Dit is de manier zoals dat het nu werkt.

U ontkent niet dat uw directe collega D W – eveneens van Klantadvies – ingeval een exact vergelijkbare situatie wel bereid is een opzegging te bevestigen.
Mijn oorspronkelijke verzoek was overigens:
Ik wil op de einddatum volstrekt flexibel zijn en verzoek u op de einddatum van mijn contract of
I – het contract te verlengen van maand tot maand op variabel tarief zodat geen opzegboete van toepassing is; of
II – mijn opzegging per einddatum nu al te noteren en mij daar een bevestiging van doen toekomen
Energiedirect blijft bij herhaling weigeren mijn opzegging te bevestigen.
Het beleid is er schijnbaar op gericht alles in het werk te stellen zoveel mogelijk cliënten (stilzwijgend) te verlengen op in verhouding voor de leverancier gunstigere variabele condities.

Gewenste oplossing

Het simpele verzoek is en blijft:
Bevestig de opzegging

Message from from Klacht.nl

13 years ago - Complaint is picked up by EnergieDirect

Message from from Klacht.nl

13 years ago - Complaint is solved by EnergieDirect

Comment by poster of the complaint

13 years ago - Bericht aan energiedirect, Het is onjuist indien u beweert dat: U dient zich per 14 juni 2011 te hebben aangemeld bij een andere leverancier. Mocht er geen nieuwe leverancier bekend zijn, dan is energie:direct genoodzaakt het contract automatisch te verlengen. U geeft zelf aan: In de leverovereenkomst staat letterlijk: "Indien het contract niet (tijdig) wordt opgezegd, wordt het contract automatisch stilzwijgend verlengd met een periode van één (1) jaar." Het contract is tijdig opgezegd ! Van een stilzwijgende verlenging kan derhalve nimmer sprake zijn. Zoals eerder aangegeven: U kunt niet bij een opzegging over de einddatum heen regeren. Moet de opmerking: "Ik heb uw beëindiging bekend gemaakt in ons systeem." als de gevraagde bevestiging van de opzegging interpreteren ? Het verzoek is gedaan daarover (onvoorwaardelijk) te berichten.

Message from from Klacht.nl

13 years ago - User added a review about the solution that EnergieDirect posted

Message from

13 years ago - Aanpakken die truckjes ! Laag tarief binnenhalen; dan (liefst stilzwijgend) verlengen op alleen maar hogere (variabele?) tarieven; maar wel voor een vaste periode. OPLETTEN dus !!!!!!

Message from

13 years ago - Beste OpzeggerXR, Uw contract zal inderdaad per 14 juni 2011 worden beëindigd bij energie:direct. Ik wil u nogmaals attent maken op het belang van het tijdig aanmelden bij een nieuwe energieleverancier. Want wanneer er vanaf 14 juni 2011 geen nieuwe leverancier bekend is loopt u het risico te worden afgesloten van gas en stroom. Energie:direct kan hier niet verantwoordelijk voor worden gehouden. Met vriendelijke groeten, Jochem, van energie:direct

EnergieDirect

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Naar aanleiding van uw klacht reageer ik namens energie:direct. U geeft aan dat u uw huidige eenjarige contract alvast wilt opzeggen per einde contractdatum.

U gaf zelf al te kennen dat in de algemene voorwaarden van energie:direct staat dat het contract tot 7 dagen voor de einddatum van het contract kan worden beëindigd. Dit is dan ook correct.

Uw einddatum bij energie:direct is 14 juni 2011. Vanaf deze datum moet er een andere energieleverancier bekent zijn bij de netbeheerder, wanneer dit niet het geval is, is energie:direct verplicht het contract automatisch te verlengen. Dit kunt u ook terugvinden in de leveringsovereenkomst.
De reden voor dit besluit komt voort uit het feit dat een energieleverancier niet zomaar mag stoppen met de levering van gas en stroom, omdat dit primaire levensbehoeftes zijn. Het is daarom noodzakelijk dat u tegen deze datum een nieuwe energieleverancier heeft gevonden. Het risico om afgesloten te worden van stroom en gas wordt hierdoor voorkomen.

Wanneer u toch wenst uw contract per 14 juni definitief te beëindigen zonder dat u zich heeft aangemeld bij een nieuwe energieleverancier dan kunt u dit aangeven via de e-mail die mijn collega u vandaag heeft toegestuurd. U loopt dan wel het risico dat uw netbeheerder u, zoals eerder vermeld, afsluit waardoor u geen gas en stroom meer kunt gebruiken in uw woning. Eventuele kosten voor de afsluiting of her aansluiting kunnen niet op energie:direct verhaald worden.

Tot slot bied ik u mijn excuses aan voor de eerder verstuurde communicatie. Hierin is richting u te kortaf en te onpersoonlijk gecommuniceerd. Ik kan me goed voorstellen dat u dit als onprettig heeft ervaren. Ik verzeker u dat wij hier onze lering uit trekken.

Met vriendelijke groeten,

Jochem, van energie:direct

All complaints of