Complaint: Geld weg zonder een enkel bericht en geen antwoord op vragen.

user-57622 on 08 August 2011 about Paypal in category Betalingsdiensten

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Achtergrond:
Onlangs heb ik via ebay een object verkocht aan een canadese koper. Na afloop van de veiling heb ik de koper netjes de gegevens toegestuurd, met hierbij ook vermelding van de optie tot het aangetekend laten verzenden. De koper kiest voor reguliere verzending. In de advertentie is overigens al vermeld dat reguliere verzending geschied op risico koper.

Een maand gaat voorbij, zonder een enkel bericht van de koper. Ik ga er dus van uit dat het object is aangekomen. Een gemiddelde koper zou namelijk na een week of 2 al wel contact opnemen.
Echter op een dag zie ik tot mijn verassing in ”mijn ebay” account dat er een geschil open staat. Geschillen gaan bij Paypal betalingen via Paypal, dus log ik hier in voor meer informatie. Nu blijkt dat er niet alleen een geschil is geopend, maar dat deze al tot een claim is opgewaardeerd en mijn geld bevroren is. Dit allemaal zonder enige vorm van melding van Paypal.

vervolgens ga ik de kwestie eens bekijken en zie ik dat de koper de volgende opmerking heeft geplaatst bij het geschil. ”object niet ontvangen” en ”De verkoper reageert niet”. De eerste is nog begrijpelijk, echter de laatste opmerking is verdacht. De koper heeft namelijk gedurende de hele transactietijd geen enkele poging gedaan om contact met mij op te nemen via ebay, email of via paypal. Berichten via ebay of paypal zijn voor paypal controleerbaar.

Wat bijkomend zeer speciaal is te noemen is dat de koper een dag na het indienen van het geschil al is overgegaan tot een claim….wat in mijn ogen nogal ongebruikelijk is als je iets met een verkoper op zou willen lossen.

Vervolgens:
Naar aanleiding van dit snelle gebeuren heb ik Paypal een mail gestuurd. Want de klantenservice staat bij vragen immers voor uw klaar. In deze mail heb ik vragen gesteld omtrent de volgende punten.

– Mijn rechten als verkoper in de situatie. Dit gezien de koper tot 2x toe de mogelijkheid tot aangetekende verzending heeft afgewezen. Voor de bieder zijn bod uitbracht kon hij tevens al lezen dat reguliere verzending op risico van de koper geschiedt. Dit is duidelijk vermeld geweest. Het is zijn keuze dus geweest om te bieden en met deze voorwaarde akkoord te gaan. Wanneer een object dan niet aankomt (dat is maar de vraag), is dit niet mijn verantwoordelijkheid.

– Ik vroeg mij af hoe het zit met verdacht activiteit als het manipuleren van een geschil. In dit geval dus specifiek het zwartmaken van de verkoper door te liegen over de contactvoering.

– Waarom heeft paypal mij niet geinformeerd over het feit dat er een geschil is geopend, mijn geld is geclaimd en bevroren?

– Vraag over de gebruikte terminologie.

Paypal heeft op mijn eerste mail niet gereageerd, terwijl de ontwikkelingen van het geschil doorgaan. Dit weer zonder een enkele vermelding. Intussen heb ik ook via het geschillenpaneel een opmerking geplaatst voor PayPal, dat het misschien toch wel verdacht is dat de koper liegt over het contact.
De eerste mail heeft geen zin gehad, geen enkele reactie van Paypal. Na een tweede mail ontvang ik dan na enkele dagen reactie. Deze kwam uit de kant en klare doos en gaf geen antwoord op mijn vragen, en had er zelfs nauwelijks verband mee.
Een derde mail volgt dus, met de vriendelijke vraag of ze mijn mail zouden kunnen behandelen. Weer geen reactie, de kwestie is opgelost: mijn geld is naar de koper toe. Ook dit, allemaal weer zonder een enkele melding.

Concrete klachten gericht aan Paypal:

1) Mijn geld wordt door Paypal bevroren en weggesluisd zonder een enkel bericht. Als ik niet had ingelogd op Ebay had ik een paar weken later ineens gezien dat ik een negatief saldo had bij Paypal.

2) Paypal laat je als klant in je hemd staan. Vragen die voor mij belangrijk zijn worden tot 3 keer toe niet beantwoord door de ”klantenservice”.

3) Paypal bekijkt de kwestie niet goed of helemaal niet. Het is namelijk voor Paypal controleerbaar dat de verkoper niet eerlijk is geweest over het contact, echter hier wordt niets mee gedaan. men vind het ook niet opvallend dat de claim een dag volgt na het openen van de kwestie.

4) Gedurende het hele traject heb ik geen enkele email ontvangen van Paypal omtrent de stand van zaken. Niet van de opening, de ontwikkeling, en afloop van het geschil. Een fout in het mailsysteem zou een laffe smoes zijn, want emails over mijn negatieve saldo kunnen uiteraard wel verstuurd worden.

Paypal is in deze transactie schandelijk te werk gegaan en heeft mij zoveel mogelijk aan de zijlijn proberen te zetten.

Desired solution:

Schadevergoeding door PayPal. Er is gehandeld met mijn geld zonder een enkel bericht. Tevens ben ik als klant schandalig in mijn hemd gezet door op 3 emails met concrete vragen geen antwoord te verkrijgen. Dit kn gewoon niet correct zijn.

All complaints of