Complaint: onrespectable aggresieve gedrag Chauffeurs tegen passagiers met Rolstoelen

user-106051 on 31 May 2012 about Arriva in category Openbaar Vervoer

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

ik ben laaste week gevallen met de fiets waar een enkel botbeen breuk heb op gelopen. Door dit ongeluk kan helaas niet met krukken naar de stad lopen maar moet met een rolstoel. In Lelystad zijn er vele van die steile bruggen waar met rolstoel in je uppie niet op kan gaan.

Dus de enige solutie is met Arriva bus gaan zodat ik ondanks met een gebroken been toch naar mijn afspraken en boodschappen kan gaan doen. Op de Arriva bussen hebben je de blinde begeleider stikker zitten om voorin in te stappen maar ook de rolstoel stikker on achter in te kunnen gaan.

In het begin was het prima, er waren 3 Arriva Chauffeurs die heel vriendelijk en erg hulpzaam waren. Ze gaan van hun plek af om de handmatige rolstoel oprit van binnen naar buiten te brengen en ook je in het bus kan geplaats worden….Helaas kreeg je niet altijd dezelfde chauffeurs er waren veel bij die niet eens wiste van de rolstoel oprit, heb zelf de chauffeurs aan gewezen waar het was en ze hebben het nooit gedaan….Ik vond dat vreemd want als je bussen rijd met de rolstoel stikker word je ook voor opgeleid.

Dit gebeurd meestal van het station leystad op bus 2. Een chauffeur wilde de oprit niet open maken maar wilde forceren met rolstoel en mij zelf zo in wippen terwijl de bus te hoog stond ging dat niet en ook ik informeer de chauffeur dat niet gaat, zo gaat de stoel kapot. Dus moest ik de chauffeur instructies geven waar de oprit was en hoe je open moet maken. hij had er geen geduld voor en liet het maar zitten dus de passagier hielp mij… Ale de rit was open en de passagiers helpte mij om naar binnen te voeren.

er waren andere incidenten waar niet kan, vrijdag 25 Mei om 11:06 bij val van Urk
bus 1 naar lelystad centrum,
busnummer 6212
Ik had te maken met een chauffeur die bleef zitten op zijn plek terwijl hij zijn achter deuren voor mij open deed, maar aangezien dat ik niet kan staan kon niet zelf dat oprit handmatig open maken,

Ik vroeg aan het chauffeur of mij kan assisteren met het oprit.
Chauffeur reageerde dat rolstoel oprit niet in de bus bestaat terwijl daar een gele vierkante oprit daar achter de bus aanwezig is.
Ik kaarte de Chauffeur aan dat deze bus een rolstoel stikker bevind voor op de bus en achter bij het ingang een oprit aanwezig was….
Chauffeur zegt alsnog niet bestaat en dat hij nu niet van zijn plek af kan….
De mede passagiers in de bus hoorde dit en schoot me te hulp(kudos voor passagiers)…
Ik vind dit on onacceptable dat passagiers dit moeten doen terwijl de chauffeur verantwoordig en getrained is om te kunnen assisteren.
Dus kwam aan bij het station….maar chauffeur bleef zitten en de passagiers schoot weer te hulp om de oprit voor mij open te maken en naar buiten te brengen.

maar later die dag waar weer Arriva moest gebruiken om naar huis te kunnen komen was zeer extreem.

Dit was weer lijn 2 om 17:20,
Lelystad Centrum richting lelycentrum
busnummer6293
Ik haaste van af NS station om de bus te pakken moet naar de apotheek voor dat het sluit.
Chauffeur zag me en begon zich te ergeren en zegde schreeuwend naar mij van “OPSCHIETEN!!”. Ik probeerde op te schieten maar vergeet niet ben niet de vlugste in huis.
Chauffeur deed de achter deur voor mij open maar vergeefs bleef hij op zijn plek zitten, passagiers schoot weer mij te hulp en hier gaf instructies waar de oprit zat..vervolgens vroeg aan de passagiers die op de gehandicapt bankje zaten of ze op een andere plek kunnen zitten, De bus was niet vol aleen hoogtens 7 mensen in zatten. De dame met kind verplaatste zich en ik kon met stoel in gehandicapt plek pakkeren.
Zet mijn stoel op de rem en doe mijn gordel om voor de veiligheid zoals het moet.
Maar dit werd alleen erger…..zonder dat ik erger in had en de passagiers merkte het ook begon de chauffeur heel hard te rijden of hij in een race auto bezat. Hij scheurde door het station heen , ging ruw de bochten om maar ik gleed uit met mijn stoel die op de rem was en in veiligings gordel zat zwierde ik naar rechts, precies naar mijn been met de verse breuk en het deed verschrikkelijke pijn.
Vervolgens met de rondtonde bochten bleef de rij gedrag voort zetten van deze chauffeur , een passagier vond dit erg respectloos hoe hij aggresief reed en gevaarlijk met iedereen in de bus en van af wiste dat iemand in een rolstoel zat….
Het mannelijk passagier zag dit weer gebeuren en vond dat welletjes, ging naar voren om met de chauffeur aan te spreken dat hij mij zien zwiegen van links maar ook naar rechts en telkens met mijn rechter been en hoofd naar de wand van de bus bezeerde.
de chauffeur vertelde de mannelijke Passagier dat nu er rekening zou houden tot dat de mannelijk passagiers eerder het bus verlaate ging de snelle rij gedraag weer verder…hij reed weer geweldadig door en zet stelkens hard op de remmen waar ik weer dit maal ik met mijn stoel naar achter keeperder en hij bleef door gaan…Ik had veel pijn maar dit was echt belachelijk ….
Bij het proberen uit te stappen helpte een passagier die bij de halte stond te wachten op een andere bus het oprit open te maken. Stormde de chauffeur en raazend naar mij toe. en het was helemaal niet op een vriendelijk wijze van toon maar op een aggresieve wijze net als het rij gedrag van hem.

hij ging boven mij staan en agresief zijn armen en vingers te zwaaien en dacht dat ik niets zou zeggen of zo iets maar wat hij uit zijn mond haalde was wel heel bar en grof:

“Ik wil jou hebben over die ASSOCIALE gedrag van je en dat door jou dat ik te laat ben. En dat jij met je stoel voor bus reed en tijdens het spits uur ook geen toegang heeft met rolstoel… en dat jij erg associaal ben!!!!!

ik zelf bleef kalm want ik heb tijdens het hele rit niets tegen hem gezegd…. Dus mijn antwoord naar de chauffeur was dat ik niet op prijs was met hard rijden en ruw remmen en dat ik telkens tegen de wand werd geslingerd met mijn rechter been die een verse Enkel Breuk heeft en naar achter werd gekeeperd met mijn stoel , en ook gaf ik aan om wel recht heeft met de bus mag gebruiken en dat geen reden is om hier luid te gaan debateren tegen over me te buigen en dat geen tijd heeft om verder in discussie te gaan ik moet naar de apotheek om medicaties te halen voor de breuk…ook hier gaf ik aan dat deze bussen bevat een rolstoel access en daar gebruik kan maken..

ik verliet de bus maar was gigantisch overstuur en verslag van de pijn in mijn been…

ik haalde mijn meds maar ik kon het niet laten om daar een klacht in te dienen…. Ik had al een keer gebeld over de vervelende ervaringen van de gedrag van chauffeurs de laaste was wel erg dat ik nu niet meer eens durf om met de bus te gaan

Ik heb alle sollicitatie gesprekken dat is verplicht van de gemeente, huis arts, ziekenhuis afspraken af moeten zeggen en ik kan geen boodschappen meer halen van Lelystad centrum of lelycentre omdat alles met de bus moet en met dat laaste agresieve conflict van dat laaste chauffeur heeft mij overspannen gemaakt.

vele van mijn buren hebben ook met dat aggresieve gedrag te maken gehad telkens met chauffeurs die niet geduldig wacht tot iedereen zit,
ze rijden gelijk hard of er lood aan de voeten hangt terwijl kleine kinderen voorop hun gezicht vallen, mensen met rolators om vallen, kinderwagens omkeeperen omdat chauffeurs niet opletten dat mensen nog proberen hun plaats te vinden. En als je iets van zegt dan worden de chauffeurs aggresief of jij als de passagiers de chauffeurs heeft beledigd……

Desired solution:

Niets was op gelost er zou een email van Arriva krijgen over de klachten maar ben niet op de hoogte gesteld.

Van te hard, wild rijden zet nog voort als vandaag. Bussen dat niet op komen dagen.
Het ergenis van chauffeurs tegen passagiers zet ook nog voor.
Niemand in Lelystad kan niet tegen zichzelf op staan want het situatie helpt niet. Ze weten als je een klacht indient dat niet word verholpen. Chauffeurs denken niet aan de mede mensen ook zijn ze verantwoordig voor de veiligheid van alle passagiers die binnen komen.

Er is geen klant vriendelijkheid of hulpzaam , er is alleen klein handje van de chauffeurs waar je Kudos mag zeggen

Message from from Klacht.nl

12 years ago - Complaint is picked up by Arriva

Message from from Klacht.nl

12 years ago - Complaint is solved by Arriva

Arriva

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Hartelijk dank voor uw reactie via de website klacht.nl. We stellen het op prijs dat u uw ervaringen met onze dienstverlening laat weten. Wij kiezen ervoor om uw reactie op te nemen in ons eigen Klantreactie registratiesysteem. Dit geeft ons een betere mogelijkheid om uw reactie snel en op de juiste wijze af te handelen. Alle geregistreerde reacties tezamen geven ons een goed overzicht op welke manier wij onze diensten en service voor reizigers kunnen verbeteren.

Wist u dat u uw reactie ook rechtstreeks bij ons kunt achterlaten via https://www.arriva.nl/nc/klantenservice/neem-contact-op ? Wij wensen u nog een Goede Reis!

All complaints of