Complaint: Bij toestemming verhuur SNS bank verplichting om met niet-specialist in zee te gaan.

user-162720 on 21 February 2013 about SNS Bank in category Banken

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Het betreft een woning in Groningen waarvan de hypotheek ca. € 30.000 bedraagt op een vrije verkoopwaarde van € 170.000.
Zelfs bij verhuur loopt de bank geen enkel risico.
Toch verplicht de SNS bank de klant om met zekere landelijke partij in zee te gaan. Deze partij rekent aan zowel huurder als verhuurder een flink bedrag, kent de lokale markt niet, is niet aanwezig bij bezichtigingen, heeft geen lokaal netwerk en lukte het dus ook niet om de woning te verhuren.
Vervolgens gaat klant naar ons makelaarskantoor: www.123wonen.nl. Binnen 2 weken een huurder. Aan de vereisten van de leegstandwet is voldaan, huurder is gescreend en akkoord bevonden. Inmiddels 10 dagen geleden hebben wij toestemming per brief gevraagd. Maar geen reactie gehad.
Uiteraard moet er een bepaalde kwaliteit gewaarborgd worden, wij werken landelijk en verhuren per vestiging wekelijks woningen op basis van de leegstandswet en werken met meerdere banken reeds samen.
Bij ABN AMRO wordt de klant niet verplicht gesteld om met bepaalde instanties samen te werken. Gelet op het feit dat de SNS Bank inmiddels ook genationaliseerd is, reken ik erop dat zij ook hun klant niet langer belemmeren in de verhuur van hun woning.
November 2012 heeft onze minister Stef Blok kamervragen beantwoord waarin hij aangeeft dat het niet wenselijk is dat banken hun klanten hierin een bepaalde verplichting opleggen, maar dat hij er destijds niets tegen kon doen.
Inmiddels is het een staatsbank, dus geen probleem. Nu nog wachten op een reactie…

Desired solution:

Inhoudelijk gesprek over de situatie mbt verhuur van de woning. Niet langer de verplichting om met landelijk "doorgeefluik" te moeten samen werken.
Klant moet ook met lokale specialist kunnen verhuren. Uiteraard moeten de eisen mbt inperking huurbescherming gewaarborgd zijn.

Message from from Klacht.nl

11 years ago - We have sent an email to SNS Bank about your complaint

Message from from Klacht.nl

11 years ago - Complaint is picked up by SNS Bank

Message from SNS Bank

11 years ago - Beste 123Wonen, Wat vervelend dat jullie geen reactie hebben gehad. We reageren graag op jullie klacht. SNS Bank verhuurt woningen waar wij de hypotheekverstrekker van zijn niet omdat dit de waarde van de woning laat dalen. Ook is het lastig om huurders, die huurrechten opbouwen, indien de woning verkocht wordt de huurperiode te beëindigen. Omdat we geen risico willen lopen, geven we de expertise uit handen aan Overbruggingsverhuur. Deze aanbieder werkt samen met verschillende banken, waaronder ook SNS Bank. Hier www.overbruggingsverhuur.nl. lees je hoe dit werkt en wat de voorwaarden zijn. Met vriendelijke groet, Tineke SNS Bank Webcare

Message from from Klacht.nl

11 years ago - Complaint is solved by SNS Bank

All complaints of