My complaint:
Mijne dames en heren,
Middels deze brief wil ik u graag mijn helaas negatieve en slechte ervaringen delen over spullen van de Praxis waar wij de afgelopen twee maanden tegenaan zijn gelopen.
Mijn vrouw en ik konden na een poos sparen eindelijk onze oude badkamer laten verbouwen.
De klus hadden wij via werkspot op internet aangeboden. Na vijf gesprekken bij ons thuis, hebben we een keuze gemaakt voor een ervaren legitieme klusjesman.
De oude badkamer werd helemaal gestript en daarna helemaal opnieuw opgebouwd met onze nieuwe spulletjes. De klusjesman gaf op één week bezig te zijn. Ikzelf had die week bijna helemaal vrij genomen om mij bezig te houden met studeren voor een examen van mijn werk.
Ik ging samen met mijn vrouw naar diverse bouwmarkten om ons te oriënteren. Bij de Praxis in Amersfoort vonden wij wat we zochten en zochten mooie spullen uit voor onze nieuwe badkamer.
Bij de grote Praxis Amersfoort op de Saturnus 4 kochten wij de vloer en wandtegels, lijm, voegsel en een hele mooie spiegel met ledverlichting. Totaal bijna € 1100,00.
Bij de kleine Praxis Amersfoort op de Amsterdamseweg 137 kochten wij het bad, badwand, wc bril, sierband voor de wand, badkraan, grote regendouche, inbouw toilet en onderdelen om alles aan te sluiten. Totaal ruim € 1000,00.
Toen de badkamer helemaal gestript was begon het opbouwen van onze nieuwe badkamer.
Nieuwe leidingen werden gelegd, wandje geplaatst en alle muren strak afgewerkt. Keurig.
Als eerste werd het bad geplaatst. Daar waren de pootjes van defect maar onze klusjesman had daar een betere en steviger oplossing voor. De afvoer werd aangesloten maar was ook defect. De koppelingen knelden niet af. De klusjesman vroeg mij om de set om te ruilen voor een nieuwe bij de Praxis zodat hij verder kon gaan. Het inbouw toilet werd geplaatst en toen ik terug was bleek de nieuwe afvoerset niet compleet. Dus ik weer terug naar de Praxis. Daar aangekomen verteld dat deze set niet goed was en ik hem weer wilde omruilen voor een nieuwe. Dat was weer geen probleem de oude werd ingenomen en ik nam een nieuwe gesloten doos ( wel even gecontroleerd op compleetheid) mee.
Thuis aangekomen bleek de afsluitring te lekken dus ook deze set was niet goed. Weer terug naar de Praxis, omruilen was weer geen probleem. Toen ik een nieuwe set wilde pakken zag ik dat mijn oude setjes er weer hingen. Ik heb ze opengemaakt en toen bleek dat ze gewoon teruggehangen waren. Nog steeds niet compleet of defect. Ik heb dit bij de kassa gemeld en ging met een nieuwe set naar huis. Thuis aangekomen was de klusjesman druk aan het tegelen. Dat zag er keurig uit.
De volgende dag bleek dat ook deze afvoerset weer lekte en dat er kleurverschil in de wandtegels zat. Precies in het zicht waren 6 tegels donkerder dan de rest. De klusjesman tikte die tegels voorzichtig tussen de goede tegels weg en ik ging weer naar de Praxis om de afvoerset in te leveren. Nu wilde ik mijn geld terug en haalde een afvoerset bij de Gamma. Deze was goedkoper, van betere kwaliteit en compleet!!
Mijn vrouw is ‘s avonds naar de grote Praxis gereden om verhaal te halen over het kleurverschil van de wandtegels. Er werd verteld dat er per ongeluk één doos van een andere serie mee was gegeven en dat dat normaal niet gebeurde. Het was dezelfde tegel maar van een andere partij en daar kon kleurverschil in zitten. Gelukkig hadden ze nog wel een doos van dezelfde partij op voorraad en die werd meegenomen naar huis. De volgende dag was alles betegeld, de afvoer van het bad werkte goed, tijd om alle mooie spulletjes op te hangen.
Onze mooie spiegel met ledverlichting bleek niet te werken. Toen wij de badwand uit de onbeschadigde doos haalde, bleek die ook beschadigd te zijn en scheef. Ik was er helemaal klaar mee. De dure spiegel en de dure badwand werden bij de Praxis ingeleverd en wij wilden niet ruilen maar ons geld terug. Geen probleem!
Bij de buren (Gamma) hebben wij ongeveer dezelfde spiegel met ledverlichting en badwand gehaald die allebei meteen goed waren.
Toen mijn vrouw en ik thuis kwamen bleek dat het toilet niet goed doortrok. De ervaren klusjesman had ook nog nooit zo’n raar systeem gezien. Wij samen naar de Praxis om te kijken of dit systeem een fabricagefout was. Toen wij de ander dozen van hetzelfde merk bekeken (deze waren ook open en één niet compleet, de ander zonder gebruiksaanwijzing) bleek dat dit systeem zo hoorde te zijn. Teruggekomen heeft de klusjesman geprobeerd om het zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Om ook dit te vervangen was geen optie omdat om dit systeem alles betegeld was. Dat betekende dat als het inbouwsysteem vervangen zou moeten worden alle tegels van inbouw eraf zouden moeten en een gedeelte van het bad. Nu kunnen wij dus één drukknop gebruiken voor de kleine boodschap. Als wij de knop voor de grote boodschap indrukken blijft deze hangen zodat het water door blijft lopen. Dat verdient geen schoonheidsprijs maar is mee te leven!
De klusjesman heeft door de defecte spullen en verkleurde tegels twee dagen meer moeten werken.
Ikzelf ben ook nog die week druk geweest met op en neer rijden om te ruilen. Maar na alle frustratie is het klaar.
Of toch niet ?
Vandaag ruim één maand later wil ik lekker in bad maar het water uit de kraan wordt niet warm. Ik heb de boiler nagekeken en die doet het want er komt ook warm water uit de kraan van de wastafel. Dus de thermostaatkraan van de Praxis werkt niet meer. Ik heb het bad leeg laten lopen en denk dan maar douchen met lauw water, werkt de douche niet goed meer!! Er zit namelijk een kleine sproeikop aangesloten om bijvoorbeeld je voeten te wassen. Deze kun je aanzetten en dan hoort de grote douche het niet te doen en andersom. Nu doen ze het beiden wel maar tegelijk en natuurlijk op halve kracht. Ze zijn niet meer uit te zetten. Dit is toch ongelooflijk!
Kortom: we zijn erg ontevreden en teleurgesteld over de spullen die wij bij de Praxis hebben gekocht. Alles was of niet compleet, of kapot. Bij een aantal zaken moesten we zelfs meerdere keren terug. Daardoor hebben wij enorm veel vertraging. Van de € 2000,00 hebben wij bijna alles wel om of in moeten ruilen omdat het niet werkte. En nu kunnen we nog niet in bad, onder de douche en geen grote boodschap doen in onze mooie nieuwe badkamer van de Praxis.
Deze brief zal ik sturen naar de Praxis in Amersfoort maar tevens naar het hoofdkantoor en de klantenservice.
Ik hoop dat u iets met deze negatieve ervaringen doet zodat toekomstige klanten niet dezelfde frustratie en boosheid zullen ervaren.
Hoogachtend,
M.H.G. van de Veen
Desired solution:
Genoegdoening