Offered solution:
Onlangs is energie:direct begonnen met het online oplossen van klachten. Hierdoor kwam ik je klacht tegen.
Helaas kan ik op dit moment niets voor je betekenen in het oplossen van je klacht, omdat je situatie dermate is geëscaleerd. Wel wil ik je graag een uitleg geven over wat er allemaal is gebeurd.
Het begon allemaal in mei toen een voorschotnota niet betaald werd. Na diverse herinneringen was energie:direct genoodzaakt om het openstaande bedrag over te dragen naar het incassobureau.
Vervolgens werd het openstaande bedrag betaald aan het incassobureau, maar inmiddels moest ook het voorschotbedrag van juni betaald worden. Dit gebeurde niet op tijd waardoor ook dit bedrag werd overgedragen. Uiteindelijk is dit bedrag nooit meer voldaan.
In september volgde een jaarnota over de volgende periode: 25 juli 2008 - 16 augustus 2009. Je hebt ons destijds verzocht de jaarnota na te kijken, omdat de gehanteerde tarieven volgens jou niet correct waren. Deze kwamen tenslotte niet overeen met de tarieven zoals je deze terug kon vinden op Mijn energie:direct.
Het klopt dat de tarieven niet gelijk zijn, dit komt doordat je een contract had met variabele tarieven. Aangezien de energietarieven ieder half jaar wijzigen (namelijk op 1 januari en op 1 juli) is het gehanteerde tarief op de jaarnota een gemiddeld tarief opgebouwd uit 3 verschillende tarieven.
Je hebt namelijk een tarief gehad voor de periode van 25 juli 2008 tot 1 januari 2009, een tarief van 1 januari 2009 tot 1 juli 2009 en een tarief van 1 juli 2009 tot en met 16 augustus 2009. Hier wordt uiteraard nog een berekening op uitgevoerd, omdat je niet exact alle tarieven even lang hebt gehanteerd. Na deze berekening krijg je een gemiddeld tarief dat wordt weergegeven op je jaarnota.
Inmiddels zijn de resterende nota’s niet meer betaald aan energie:direct en is je contract ontbonden. Ik raad je dan ook aan om, indien je dit nog niet hebt gedaan, zo spoedig mogelijk over te stappen naar een energieleverancier naar keuze.
Jochem van energie:direct