Complaint: Energiedirect is arrogant en communiceert niet

user-152960 on 13 January 2013 about EnergieDirect in category Energieleveranciers

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

In Juli 2012 overgestapt van Energiedirect naar Oxxio na 7 jaar klant te zijn geweest bij Energiedirect.
Oxxio heeft keurig de eindstanden opgenomen en doorgegeven aan Energiedirect. Via Energiedirect ontving ik een eindafrekening meterstanden. Te weten: € 921,11
Bij navraag bij Energiedirect bleek dat mijn meterstanden 7 jaar geschat zijn. Elk jaar kwam de netwerkbeheerder langs om de meterstanden op te nemen maar deze meterstanden gebruikt Energiedirect niet. Ze ontvangen ze wel! Tevens heeft Energiedirect toen ik mij aanmeldde 7 jaar een foutief emailadres opgenomen in hun systeem. Derhalve heb ik 7 jaar lang geen email van hun ontvangen en wist dus ook niet dat ik mijn meterstanden via email aan hun moest doorgeven. Post heb ik nooit ontvangen van Energiedirect (behalve de eindafrekening in juli 2012!) en ook telefonisch hebben ze nooit contact met mij gezocht in de afgelopen 7 jaar.
Ondanks dat Energiedirect mailerrors ontving ivm foutief emailadres hebben ze nooit actie ondernomen om mij te contacten via welke manier dan ook.
Ik leefde in de veronderstelling dat de netwerkbeheerder die elk jaar langskwam en de meterstanden opnam deze doorgaf aan Energiedirect de daadwerkelijke eindstanden waren elk jaar.
Bij controle van de jaarafrekeningen door mijn advocaat werd ook duidelijk dat op de jaarafrekening ook niet zichtbaar was/is dat de vermelde eindstanden geschatte eindstanden waren 7 jaar lang.
Omdat Energiedirect zonder enige vorm van overleg, hoor en wederhoor Intrum Justitia op mij afstuurt, heb ik mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld.
In augustus 2012 is er een schrijven gestuurd naar Energiedirect waar tot afgelopen vrijdag NIET op gereageerd is ondanks herhaaldelijke verzoeken van mijn kant en mijn advocaat.

Energiedirect stuurt nu een reactie:
In reactie op uw schrijven inzake een betwisting van de meterstanden en de afrekening bericht ik u graag het volgende.
De wetgever heeft de verantwoordelijkheden inzake meterstanden als volgt belegd: eens in de 3 jaar dient een netbeheerder een meteropnemer langs te sturen voor registratie van de meterstanden, de 2 opvolgende jaren verzoeken zij de klant middels een brief zelf de standen aan te leveren. Indien de klant niet voldoet aan dit verzoek dan zijn zij gerechtigd een schatting inzake de standen te maken. Aanhakend hierop is Energiedirect niet verantwoordelijk om eens in de 3 jaar
 werkelijke meterstanden bij de gebruiker op te nemen; wel de netbeheerder. Dit betekent dat er 
geschatte standen gehanteerd kunnen worden op het moment dat de gebruiker nimmer meterstanden doorgeeft terwijl hier wel om wordt gevraagd, met als gevolg: een tegoed of naheffing op het moment dat er een werkelijke stand bekend is.

Elk jaar zijn de meterstanden opgenomen of zijn ze doorgegeven aan de netwerkbeheerder door mij!
Energiedirect geeft via de telefoon aan dat ze deze eindstanden NIET gebruiken!
Ook geeft Energiedirect toe dat er een foutief emailadres van mij in hun systeem staat.
Ik heb nog nooit eerder een schrijven van Energiedirect ontvangen in de afgelopen 7 jaar uitgezonderd de eindafrekening in juli 2012.
Energiedirect komt met een schikkingsvoorstel maar gaat niet in op het feit dat ze 7 jaar lang mijn meterstanden geschat hebben en de standen doorgegeven van de netwerkbeheerder NIET gebruikt hebben. Ook geven ze geen reactie op het feit dat er een foutief emailadres in hun systeem stond en ik dus niet op juiste wijze geïnformeerd ben al die tijd dat ik klant was.
Verder gaat het niet om betwisting meterstanden, dit is niet het geval.

Schikkingsvoorstel Energiedirect
Gezien het feit dat energiedirect.nl in bovenstaande zaken correct gehandeld heeft en al haar acties jegens u conform weten regelgeving heeft uitgevoerd, kan ik niets anders dan concluderen dat de nota’s van energiedirect.nl correct zijn en dat deze voldaan dienen te worden. Het openstaande bedrage bij Intrum Justitia bedraagt €821.11 exclusief kosten. lnclusief kosten bedraagt dit €968.16.
Wel kan ik u tegemoet komen in het vergoeden van de incasso kosten en enkel de hoofdsom in rekening te brengen ad €821.11.
Hiervoor kan er een regeling getroffen worden van 10 termijnen ten bedrage van €82.11 die direct aan energiedriect.nl voldaan dienen te worden. Wij zullen de vordering in eigen handen nemen.

Er is geen sprake van betwisting van de meterstanden!
Het feit dat Energiedirect niet reageert op mijn schrijven, wel direct alles afschuift naar Intrum Justitia en mij volledig negeert en niet serieus neemt vind ik een zeer kwalijke zaak en getuigd van een arrogantie die ik niet wenselijk acht.
Ook reageren ze 5 maanden niet op het schrijven van mijn advocaat.
Als ze reageren, reageren ze via een standaard reactie die aangeeft dat ze zich niet verdiept hebben in de zaak.

Desired solution:

Ik wil per direct een vaste contactpersoon binnen Energiedirect die uitzoekt waarom Energiedirect 7 jaar lang mij niet geïnformeerd heeft en hoe zoiets heeft kunnen gebeuren hoe zoiets in de toekomst voorkomen kan worden met andere klanten.
Tevens wil ik een redelijke schikking waaruit blijkt dat Energiedirect mij inderdaad NIET geïnformeerd heeft (7 jaar lang) over de jaarstanden waardoor bij overstappen naar Oxxio de daadwerkelijke eindstand aan het licht kwam met als gevolg een torenhoge eindafrekening.
Tevens is er sprake van verjaring. Ook hier moet Energiedirect rekening mee houden.
Ik wil een excuus van Energiedirect en een redelijke schikking!

Message from from Klacht.nl

11 years ago - We have sent an email to EnergieDirect about your complaint

Message from from Klacht.nl

11 years ago - Complaint is picked up by EnergieDirect

Message from EnergieDirect

11 years ago - Beste klant, Je klacht op klacht.nl heb ik in behandeling genomen. Ik zag in onze administratie dat je klacht ook al door de desbetreffende afdeling in behandeling is genomen. Ik laat daarom je klacht hier op klacht.nl op "in behandeling" staan zodat we kunnen monitoren in hoeverre er een oplossing bereikt is. Met vrindelijke groeten, Lisette van energiedirect.nl

Message from from Klacht.nl

11 years ago - Complaint is solved by EnergieDirect

EnergieDirect

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Beste Renate,

Je advocaat heeft aangegeven akkoord te gaan met de schikking. Het openstaande bedrag is inmiddels voldaan. Je advocaat heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld. Om deze reden zet ik deze op opgelost.

Met vriendelijke groet,

Desiree van energeidirect.nl

All complaints of