Complaint: Misleiding bij afsluiten contract

user-16822 on 28 July 2010 about EnergieDirect in category Energieleveranciers

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Vorig jaar bij ED klant geworden omdat de energie “goedkoper” zou zijn. Wat mij echter niet verteld is (en wat mij pas ná de 7 dagen wettelijke opzegperiode, werd gemeld), is dat de levering van energie, pas na een jaar zou starten, oftewel in oktober 2010.
Wel raar, want ik had bij ED maar een contract voor een jaar, dus in praktijk zou er nooit geleverd gaan worden, tenzij ik het contract zou verlengen.
Ik heb verschillende malen aangegeven dit niet te accepteren en ben uiteindelijk (terwijl mijn energie nog netjes via Essent geleverd werd) overgestapt naar Nuon.
ED eist nbu echter wél een vergoeding voor contractbreuk die in mijn ogen onrechtvaardig is.
Ten eerste zou ik, als ik had geweten dat de levering niet direct, maar na een jaar zou starten, nooit het contract zijn aangegaan met ED, omdat mijn huis na een jaar gesloopt zou worden.
verder is er naar mijn mening alleen sprake van een contract als daar ook levering bij zit. Volgens de huidige situatie, zou binnen dit jaarcontract echter nooit energie geleverd gaan worden. Dus ook in dat opzicht kun je niet echt spreken van een contract.
Uiteraard werd (en word) ik nu bijna dagelijks lastiggevallen door Intrum Justitia, maar ik ben niet van plan om 2x 50 Euro boete te betalen voor een contract wat én door misleiding tot stand i gekomen (en dus door mij betwist) en waar ook nog geen levering van ED tegenover zou staan.
Ik ben bereid om dit desnoods tot bij de rechtbank door te zetten.

Gewenste oplossing

Nietig verklaren contract wegens misleiding / dwaling (op grond van BW) en intrekken boete wegens contractbreuk

Message from from Klacht.nl

14 years ago - Complaint is picked up by EnergieDirect

Message from from Klacht.nl

14 years ago - Complaint is solved by EnergieDirect

Message from from Klacht.nl

14 years ago - User added a review about the solution that EnergieDirect posted

EnergieDirect

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Vanuit energie:direct ben ik aangesteld als 'helper' op diverse fora. Het doel is om oplossingen aan te dragen bij klantproblemen. Op deze website kwam ik uw klacht tegen, waarbij u ook een gewenste oplossing aan gaf. Enige tijd geleden heeft u namelijk een contract afgesloten bij energie:direct. In tegenstelling tot wat u verwachtte ging het contract niet direct in, omdat uw vorige contract nog niet was beëindigd. Wanneer u vervroegd over zou stappen naar energie:direct zou u hiervoor een opzegvergoeding in rekening gebracht krijgen van uw vorige energieleverancier.

U gaf aan dat pas na de 7 dagen opzegperiode werd vermeld wat uw overstapdatum zou zijn. Dit is niet correct, want u kunt namelijk vanaf het moment dat u zich aanmeldt via Mijn energie:direct de startlevering datum zien.

Als u het contract vroegtijdig wilt opzeggen, dan is dit ook mogelijk. In dit geval zal er wel een opzegvergoeding in rekening worden gebracht. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van uw contract bij energie:direct. U besloot per direct over te stappen naar een andere energieleverancier, waardoor het contract voortijdig werd beëindigd en een wettelijk bepaalde opzegvergoeding in rekening werd gebracht.

Ik begrijp dat het in uw situatie erg vervelend is om te betalen voor een contract waarbij u nooit van de diensten gebruik heeft gemaakt. U moet wel begrijpen dat, mede omdat u via een prijsvergelijkende website klant bent geworden van energie:direct, daarvoor kosten zijn gemaakt.

Ik vind het vervelend u te moeten melden dat ik in zijn totaliteit niet kan voldoen aan uw gewenste oplossing. Het enige advies dat ik u kan geven is om de opzegvergoeding zo spoedig mogelijk te betalen. Wellicht is het mogelijk om de door energie:direct in rekening gebrachte opzegvergoeding te verhalen op uw nieuwe energieleverancier.

Groeten,

Jochem van energie:direct

All complaints of