Complaint: Zo krijgt energiedirect grip op je knip

user-8973 on 08 October 2013 about EnergieDirect in category Energieleveranciers

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Uit alle reacties hier is me nu wel duidelijk geworden dat ED liever geld verdient aan schulden dan aan het leveren van energie. Had ik dat maar eerder geweten.

Ze hebben nu een nieuwe truc om nepschulden te veroorzaken; ze incasseren gewoon het voorschot (of de jaarnota) niet en hopen dat je hun mail niet -op tijd- ontdekt. Redelijke kans op succes, want zelfs al ontdek je die mail wel dan nog is er geen aanleiding die te openen en doe je dat toch krijg je dit te lezen:

“We hebben op 26 augustus 2013 geprobeerd het bedrag van € 266,64 van je rekening af te schrijven. Omdat dit niet is gelukt, proberen we het op 10 september 2013 opnieuw.”

Das dan opgelost denk je dan, want je gaat er immers nooit vanuit dat die poging niet gaat slagen. Om de kans op succes verder te verhogen versturen ze die mail pas op 4 september en uiteraard sturen ze geen herinnering per ouderwetse post. Pas op 18 september sturen ze een mail en een brief waarin je erop wordt geattendeerd dat je een betalingsachterstand hebt en brengen ze meteen de naar ik nu weet beruchte incassokosten in rekening.

Wanneer je contact met hen opneemt houden zij vol dat ze meerdere malen het geld hebben proberen af te schrijven. Als je dan vertelt dat dat toch echt niet het geval is en uitlegt dat je dit kunt nakijken in je internetbankieren zeggen ze doodleuk dat dat jouw woord tegen dat van hun is.

Heb je pech en ontdek je de mails pas ‘s ochtends 18 september, terwijl je uiterlijk op 17 september had moeten betalen gaan zij er niet mee akkoord als je het hele bedrag direct overmaakt (zonder de boete). Een schuld heeft voor hen meer waarde dan een 5-jarig contract.

Op 25 september heeft ED weer geprobeerd zowel het maandbedrag als de jaarnota te incasseren. Het maandbedrag is wel gelukt, maar de jaarnota opnieuw niet. Zij beweren dat ik het geld laat storneren om precies te zijn, wat een vervelende welles nietes discussie oplevert, waarin zij in feite impliceren dat je een leugenaar bent.

Hierop heb ik na overleg met de vastelastenbond de jaarnota inclusief de verhoging handmatig overgemaakt en ED heeft dat bedrag de 27ste binnen gekregen. Volgens de administratie van ED is dat echter tot op de dag van vandaag, 8 oktober, niet het geval en is het bedrag nooit binnen gekomen*!

Uiteraard heb ik me inmiddels aangemeld bij een andere leverancier (voor ik afgesloten word) en heb ik uitgerekend hoeveel de eindnota die ik binnenkort zal krijgen me gaat kosten, of beter gezegd zou moeten kosten.

Tot mijn grote verbazing bleek ik liefst 7 maanden voor te liggen met de betaling van gas en 4 maanden met de betaling van electriciteit. Ze hebben dus veel te hoge voorschotten en een veel te hoge jaarnota berekend, waardoor dit grote verschil in slechts een jaar tijd kon ontstaan. Zij snappen ook wel dat mijn gasverbruik niet ineens meer dan verdubbeld is, dus sturen ze bewust veel te hoge en/of onterechte rekeningen!

Het zal mij benieuwen hoe lang het gaat duren voor ik het aanzienlijke te veel betaalde bedrag weer terug krijg. Geld dat ze zich hebben toegeëigend middels onterechte facturen.

Het is in de praktijk onmogelijk om problemen met ED op te lossen, want ze reageren -nog steeds- op geen enkele mail en hun klantenservice weet alles beter. Het is pure geldverspilling en sadomasochisme om die te bellen.

* Al googelend ben ik meer van dit soort verhalen tegengekomen. De standaard reactie van ED als je die krijgt is “Mochten er betalingen in ons overzicht ontbreken dan wil ik je verzoeken ons hier een bewijs van toe te sturen.” Zorgwekkend dat ze niet eens op hun eigen administratie kunnen vertrouwen.

Desired solution:

Dat ik het volledige bedrag dat ik van ze tegoed heb ontvang, zonder boetes of andere onzin en smoesjes.
Dat kan al over zo\'n 2 weken nadat zij de juiste meterstanden hebben ontvangen.

Message from from Klacht.nl

10 years ago - We have sent an email to EnergieDirect about your complaint

Message from from Klacht.nl

10 years ago - Complaint is picked up by EnergieDirect

Message from EnergieDirect

10 years ago - Beste Bubbleblower, Uit je verhaal begrijp ik dat je boos bent omdat energiedirect.nl incassokosten in rekening heeft gebracht. Ik heb je zojuist geprobeerd te bereiken op het telefoonnummer dat bij ons bekend is, ik kreeg geen gesprekstoon te horen. Graag geef ik je hieronder meer duidelijkheid over de situatie: De jaarnota hebben we in augustus opgemaakt, hier heb je op 20 augustus een e-mail over gekregen. De betaling voor deze jaarnota hebben we pas op 30 september ontvangen. Dit is een maand te laat. Daarom zijn er incassokosten in rekening gebracht. We hebben je op 4 september 2013 en 9 september 2013 een e-mail gestuurd met daarin de mededeling dat we de nota nogmaals proberen te incasseren. Ook deze incasso’s zijn niet gelukt. Omdat je ook aangeeft dat we je teveel in rekening brengen wil ik je graag wijzen op het feit dat we je 4 e-mails hebben gestuurd waarin we je vragen om de meterstanden door te geven. Deze e-mails zijn verstuurd op: 16 juli 2013 20 juli 2013 2 juli 2013 4 juli 2013 We hebben helaas geen meterstanden van je mogen ontvangen, daarom zijn de meterstanden op je jaarnota berekend. Omdat energiedirect.nl een online energieleverancier is sturen we nagenoeg geen post.. Uit je bericht begrijp ik dat je bent overgestapt naar een andere energieleverancier, de meterstanden die je aan hen doorgeeft moeten goedgekeurd worden door je netbeheerder. Wanneer je netbeheerder de meterstanden heeft goedgekeurd ontvangen wij ze voor je eindnota. Vanaf het moment dat energiedirect.nl is gestopt met leveren hebben we ongeveer 8 weken om de eindnota voor je op te maken. We streven ernaar om de eindnota zo snel mogelijk voor je op te maken. Als de meterstanden op je jaarnota inderdaad te hoog berekend zijn zal het verschil verrekend worden op je eindnota. Als je nog vragen hebt dan hoor ik dat natuurlijk graag. Met vriendelijke groet, Renske

All complaints of