My complaint:
In aanvulling op mijn klacht over Selektvracht.
Ik heb een ex-bezorger van Selektvracht gesproken en deze gaf aan dat een bezorger per bezorgd pakket betaald krijgt. Hoe meer adressen, hoe meer salaris. Maar als de pakketten niet te bezorgen zijn door bijv. afwezigheid van de bewoner en dat gebeurt een aantal keren per uur dan kan het de bezorger meer geld kosten (bijv. benzine en tijd) dan dat het oplevert.
Deze ex-bezorger gaf aan dat het daarom niet ongewoon is dat lastige adressen of wijken niet bezocht worden. Dit is een van de redenen dat er geen briefjes in de bus worden gegooid omdat de bezorger niet fysiek aan de deur is geweest maar alleen een administratieve handeling uitvoert: pakket niet bezorgd want bewoner niet thuis. Het komt ook voor dat er wordt gemeld dat het pakket bezorgd is waar dit niet het geval is om de onkosten te dekken.
Dit is dus plat gezegd fraude.
Gewenste oplossing
Een aantal problemen met de bezorging heeft blijkbaar te maken met het systeem van betaling aan de bezorgers. Stel dus verplicht dat er een briefje door de deur wordt gegooid, zodat de bezorger fysiek aan de deur moet zijn geweest.
Dit kan tot gevolg hebben, als veel bewoners niet thuis worden getroffen, dat er geen stuiver verdiend wordt. En dat stimuleert weer frauduleus gedrag. Selektvracht zou hoe dan ook altijd een goed salaris moeten garanderen. Beter met je personeel omgaan leidt tot betere prestaties.
Tot die tijd adviseer ik bedrijven Selektvracht niet meer als besteller in te schakelen als dwang om de problemen serieus op te lossen. Als ik de ex-bezorger mag geloven dan wordt dit gedrag op de koop toegenomen – het is intern goed bekend – omdat er winst wordt gemaakt en het van weinig invloed is op lopende contracten.