Complaint: Geen factuur, wel aanmaning en onacceptabele verhoging

user-134378 on 15 October 2012 about Fa-Med B.V. in category Incassobureaus

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Wij hebben op 1 september een herinnering ontvangen van Fa-med, voor een niet betaalde nota van € 20,00. Deze nota hebben wij echter nooit ontvangen. Op de herinnering stond geen reden voor het bedrag. Het heeft enige tijd gekost om de reden voor dit bedrag te achterhalen. Op de website van Fa-med staat dat we mogen bellen voor 15 cent per minuut. Ook het opvragen van een factuur kost geld.

Na wat speurwerk hebben we dan toch een email adres gevonden en een mail kunnen sturen met onze vraag. Volgens het antwoord was de € 20,00 bedoeld voor een niet nagekomen afspraak. We hebben dit bedrag overgemaakt.

De volgende dag lag er een aanmaning in de brievenbus, dit keer verhoogd met € 40,06. We hebben opnieuw gemaild, met de mededeling dat de factuur al betaald was. Volgens het antwoord was de betaling 1 dag te laat ontvangen, dus de € 40,06 moet betaald worden, en wel direct anders wordt de nota overgedragen aan een incasso bureau.

Wij vinden een verhoging van € 40,06 in geen enkele verhouding staan tot de verschuldigde € 20,00, dis bovendien al betaald was. En dat alles nadat we géén factuur hebben gekregen, alleen een aanmaning waar geen reden voor het bedrag op stond.

Desired solution:

Wij zijn tevreden als Fa-med afziet van het innen van de € 40,06, omdat we de factuur al betaald hebben en omdat we nooit een rekening hebben ontvangen.

Message from from Klacht.nl

11 years ago - Complaint is picked up by Fa-Med B.V.

Message from Fa-Med B.V.

11 years ago - We begrijpen dat het heel vervelend voor u is en dat het lijkt dat er onredelijke bedragen in rekening worden gebracht voor een relatieve kleine nota. We willen u daarom graag uitleg hierover geven. Wij hebben u een nota gestuurd met een redelijke betalingstermijn van 30 dagen. Daarna hebben wij u een herinnering zonder bijkomende kosten verzonden met een betalingstermijn van 10 dagen. Omdat wij geen betaling hebben ontvangen, zijn er incassowerkzaamheden verricht en uiteindelijk ook incassokosten in rekening gebracht. Dat de betalingstermijn van de nota met een dag is overschreden is dan ook onjuist. De € 40,00 aan incassokosten die wij u in rekening hebben gebracht, is ook redelijk. Dit bedrag is conform de staffel van Rapport Voor-werk 2. Deze staffel is opgesteld door de rechtspraak. Voor meer informatie kunt u kijken op www.rechtspraak.nl en vult u bij de zoekterm "Staffel buitengerechtelijke incassokosten" in. We gaan er vanuit dat bovenstaande uitleg, antwoord geeft op uw vraag. Wanneer dit niet het geval mocht zijn dan horen wij dit graag van u. Bovenstaande hebben wij inmiddels ook telefonisch met u besproken. Met vriendelijke groet, Fa-med.

Comment by poster of the complaint

11 years ago - "De schuldeiser is verplicht eerst een aanmaning te sturen voordat hij de incassokosten in rekening kan brengen. Na twee brieven, de gewone rekening en de herinnering, mogen er dus extra kosten gevraagd worden. De consument heeft na die aanmaning nog twee weken de tijd om het oorspronkelijke bedrag te betalen." Zoals ik al heb gemaild en gezegd, wij hebben geen rekening ontvangen. De herinnering was het eerste schrijven. Het bedrag is van mijn rekening afgeschreven óp de vervaldag, en inderdaad niet ervóór. Daar heeft u gelijk in. Dat ik echter aan de telefoon voor leugenaar wordt uitgemaakt, dat ik de factuur pas heb betaald na ontvangst van de verhoogde aanmaning is een behoorlijke belediging. Het lijkt me duidelijk dat ik niet tevreden ben over de manier waarop u met deze zaak bent omgegaan.

Message from Fa-Med B.V.

11 years ago - We zien dat de klacht nog in behandeling staat. We hebben opnieuw telefonisch contact gehad en u geeft aan dat de klacht naar tevredenheid is opgelost. Wanneer dit niet het geval mocht zijn dan horen wij dit graag van u. Met vriendelijke groet, Fa-med.

Message from from Klacht.nl

11 years ago - Complaint is solved by Fa-Med B.V.

Comment by poster of the complaint

11 years ago - Onze klacht is inmiddels inderdaad naar tevredenheid opgelost. Fa-med heeft aangegeven dat ons betaalgedrag altijd goed is geweest en dat zij de incassokosten terug zullen storten. Wij zijn tevreden!

All complaints of