Complaint: Klacht afhandeling eerdere klacht

user-196318 on 24 September 2013 about Arke in category Online Reisbureaus

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

LS,
Ik heb 3 weken geleden een klacht ingediend op klacht.nl over mijn reis bij Arkefly op 13 augustus j.l. Deze vlucht (OR223) heeft een vertraging opgelopen van 3,5 uur, hierover heb ik mijn onvrede uitgesproken en kreeg vervolgens iemand aan de telefoon die mij helemaal niets kon vertellen. Het enige wat ik te horen kreeg was dat ik maar lekker moest wachten waarna mijn klacht als ‘opgelost’ werd bestempeld. Inmiddels heb ik telefonisch, via mail en per post een oplossing proberen te krijgen. Uiteindelijk kregen wij een standaard brief waarin stond dat onze klacht was afgewezen gezien het tanken van het vliegtuig onder overmacht viel en het ”vliegveiligheidsproblemen betrof”. Wij kregen een Arke waardebon ter waarde van maar liefst 20 euro wegens het ongemak. Dit terwijl Arke wettelijk verplicht is 400 euro per persoon uit te keren bij vertragingen van langer dan 3 uur.
Tijdens onze (lange) reis is ons door de piloot en het grondpersoneel verteld dat het een technisch mankement betrof waardoor de vertraging was opgelopen.
Een technisch mankement valt niet onder overmacht, zie het onderstaande:

Een technisch mankement aan een vliegtuig nadat het vliegtuig is vrijgegeven om te vertrekken, is onderdeel van het normale luchtvaartverkeer. Het is geen buitengewone omstandigheid en passagiers die hierdoor vertraging oplopen, hebben recht op compensatie.
Dit blijkt uit enkele uitspraken die de kantonrechter begin april heeft gedaan in een aantal zaken tegen Transavia. Het ging om vluchten naar Bodrum op 5 mei 2009, naar Samos op 23 juni 2009, van Palma de Mallorca naar Amsterdam op 11 juli 2010 en van Malaga naar Rotterdam op 25 april 2011

Uit het bovenstaande blijkt dat wij recht hebben op een compensatie van 400 euro per persoon.
Om deze reden is het dan ook belachelijk dat wij nu door Arke worden ‘voorgelogen’ over de toedracht van de vertraging. Dit vinden wij geen manier van omgaan met klanten en zijn dan ook verontwaardigd.

Ik wil graag zo snel mogelijk (uiterlijk binnen 2 dagen) iemand van Arke spreken, anders zal ik genoodzaakt zijn een klacht in te dienen bij de inspectie van Leefomgeving en Transport en eventuele juridische stappen te ondernemen.

Ik hoop dat dit op een normale manier kan worden opgelost,
Hoogachtend,
Birgit van Hees

Desired solution:

Een compensatie van 400 euro per persoon voor Thies van Wesemael en Birgit van Hees

Message from from Klacht.nl

10 years ago - We have sent an email to Arke about your complaint

Message from from Klacht.nl

10 years ago - We have sent reminder to Arke to pickup complaint

Message from from Klacht.nl

10 years ago - Complaint is picked up by Arke

Message from from Klacht.nl

10 years ago - Complaint is solved by Arke

Arke

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Uiteraard begrijpen wij dat het vervelend is om met een vertraging te maken te krijgen. Op 18 september 2013 hebben wij u een schriftelijke reactie gegeven. Hierin hebben wij uitgelegd dat vanwege het feit dat het ILT van oordeel is dat uw klacht ongegrond is, u daarmee geen aanspreek kunt maken op compensatie op grond van de EU-Verordening. Daarom gaan wij niet over tot uitbetaling van de door u gevraagde compensatie. Uiteraard staat het u vrij om zelf een klacht bij het ILT in te dienen. Met vriendelijke groet, Webcareteam Arke

All complaints of