My complaint:
In 1996 hebben we net als zoveel andere mensen een gewone hypotheek afgesloten. Enig verschil met veel anderen is dat het onderpand geen huis, maar een woonark is. Onze plek én de woonark zijn in de loop der jaren flink in waarde gestegen waardoor het onderpand meer dan verdubbeld is ten opzichte van de hypotheek. Daarnaast ontstaat nu de mogelijkheid de ondergrond te kopen, en staat aanpassing van de badkamer op het programma, hetgeen de waarde verder zal verhogen.
Tijdens een gesprek thuis met een adviseur van de SNS om over deze financiering te praten, belde hij met het hoofdkantoor. Hoewel ook hij vooraf wist dat wij een woonark hebben, kwam het zowel voor hem als ons als verrassing dat de bank geen enkele wijziging of aanpassing op onze hypotheek meer toestond. Men had -zo bleek- anderhalf jaar voor dit gesprek intern besloten tot dit beleid voor hypotheken met woonarken als onderpand. Relatief detail: men had verzuimd dit de klanten te melden. Resltaat echter is dat wij met handen en voeten gevangen zitten aan de financiering via deze bank. Aanpassen wil men niets. Overstappen kost ons veel geld; boeterente, notaris, afsluitkosten, taxatierapport, etc. Een gesprek over de ontstane situatie werd op een grove manier geweigerd, met de woorden dat praten geen enkele zin heeft en nergens toe leidt…
Na heel veel geschrijf én gedoe wil de SNS maximaal de helft van de boeterente kwijt schelden als we overstappen naar een andere bank. De reden; de andere helft vraagt u gewoon terug via de belasting(betaler)…! Want wij zijn al coulant genoeg. Ook het Kifid (niet-onafhankelijk klachtenorgaan vanuit banken en verzekeraars; zoiets als een slager die het eigen vlees keurt) onderschrijft dat standpunt.
Zeker nu de voorwaarden rond hypotheken zo veranderen, voelen we ons nog sterker dan voorheen geen klant maar gevangene van de SNS. Elke reclameslogan van deze bank komt aan als een bittere pil. Elke bonus als onterecht. Elke overheidssteun via ons als belastingbetaler voelt als onrechtvaardig!
naareen klacht dei s ingediend die we hebben ingediend e heel veel gedoe heeft …Een klacht
Desired solution:
Excuses voor het niet tijdig informeren en de arrogante behandeling. Vergoeding van alle kosten bij overgang naar een andere bank.