Complaint: Verplichte modems zonder opties

user-90566 on 13 March 2012 about KPN Internet in category Alles-in-1

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Ik wil het hier ook maar eens melden, na letterlijk jaren contact met de helpdesk op alle manieren, brieven en dergelijke terwijl KPN er niks aan doet. De klacht gaat over de KPN Experiabox, het gratis modem wat KPN meelevert aan alle internet plus bellen (plus tv) abonnementen, in combinatie met een spelcomputer.

Het is natuurlijk heel lief van KPN dat ze een gratis modem leveren, maar laat ze dan een goed modem geven! Ik heb thuis verschillende gameconsoles, en ze doen het allemaal niet. Kennissen van mij, met eenzelfde gameconsole en KPN internet hebben dezelfde problemen.
Apparaten met problemen:
Xbox 360, Playstation 3, Nintendo 3DS, Playstation Vita.
KPN heeft een help pagina van de 360, echter helpt deze niet. Mijn 3DS kan alles op internet, behalve het gamen zelf. Niks over te vinden. Nintendo heeft op haar website speciaal vermeld dat het niet gaat werken als je KPN hebt (dat is toch geen reclame?)

Het probleem: je kan niet online gamen met een Experia Box. Hiervoor moet je een aantal instellingen in de router veranderen, instellingen die een normale router ondersteund, zoals de firewall en port forwarding. Echter heeft KPN besloten om deze ESSENTIELE functies simpelweg uit het apparaat te halen. (Waarom, KPN, waarom!? Niemand word er beter van!)

Er zijn verschillende Experiaboxen in omloop en ik heb ze inmiddels allemaal wel een keer geprobeerd, danwel thuis danwel bij iemand anders en het is gewoon onmogelijk. Thuis heb ik meerder experiaboxen toegestuurd gekregen door helpdeskmedewerkers. Als je een oudere experiabox hebt en je belt met de helpdesk, krijg je direct de nieuwste toegestuurd omdat de mensen daar bekend zijn met het probleem. Ik heb met een medewerker gesproken van KPN Webcare op twitter, die zelf KPN klant was maar is overgestapt naar een ander omdat hij dan tenminste kon gamen met zijn PS3. Is dat dan de enige oplossing, vroeg ik. “U heeft dit niet van mij, maar ja; dat is de enige oplossing”.
Het gaat verder, de meneer kon mij vertellen dat er een nieuwe firmware zal komen. Echter zal die waarschijnlijk weer niet de opties bevatten die erin horen, hoewel de helpdesk dat telkens aangeeft.

Want oh ja, een Experia Box is niet te vervangen door een normale router omdat telefonie er overheen loopt. Modems met ingebouwde telefoon kan je niet gebruiken omdat KPN de telefoonwachtwoorden niet verstuurd naar niet-KPN apparaten. Die Experia Box word door je strot geduwd.

Desired solution:

Elk jaar brengen jullie een bestaande router uit, en passen jullie de firmware lichtelijk aan: de essentiele onderdelen worden eruit gesloopt.
Breng nou gewoon een modem uit met de opties die ervoor zorgen dat de klanten gewoon, normaal, een console kunnen aansluiten.
Of zorg dat de instellingen gelijk zo staan dat gamen geen probleem is.
Desnoods, zorg ervoor dat ik een ander modem kan kopen, waar ik wél instellingen kan veranderen, zodat ik en heel veel andere mensen kunnen spelen. Er zijn genoeg mensen hiervoor overgestapt naar de concurrent.

Maar eigenlijk ben ik al tevreden met een uitleg waarom jullie dit soort opties eruit slopen. In mijn ogen schiet helemaal niemand er wat mee op! Wij hebben er niks aan, maar jullie ook niet!

Op het modem na ben ik zeer tevreden KPN klant, verder geen klachten. Alleen een beetje jammer dat bij ons thuis geen interactive tv beschikbaar is (lage internetsnelheid, daarom ook geen kabel om over te stappen) waardoor alle aanbiedingen zoals Spotify en tablet tv aan onze neus voorbij gaan terwijl we net zo goed flink betalen.

All complaints of