Complaint: ongewenste smsjes van mobdesk: 4269-mobillion300

user-41248 on 20 February 2011 about Mobilion in category Mobiele Telefonie

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Vorig jaar veel ongewenste smsjes ontvangen van een bedrijf dat mobdesk heet. Ze zijn gespecialiseerd in het “legaal” oplichten van mensen. Wellicht ook de reden dat ze niet in het bedrijf bestand van deze site staan. Mobillion is een tussen partij, om de zaak nog maar eens wat dubieuzer te maken. Waarschijnlijk ontvangen zij ook een deel van de winst. T-mobile is mijn provider, en verdient er zeer waarschijnlijk ook aan.
Ik heb ooit een 1 sms-je gestuurd om kans te maken op een macbook pro: “SMS nu MT OK naar 4269 en maak kans op een Macbook Air”. Zo gezegd zo gedaan. Hierna werden mijn telefoon rekeningen belachelijk hoog, en ging eens kijken op mijn facturen. Tot mijn grote verbazing bleek dat er totaal 100 smsjes op mijn factuur werden vermeld die mij 2,56 euro per sms hadden gekost. In werkelijkheid heb ik er misschien 2 daarvan daadwerkelijk ontvangen, welke ik niet eens kon openen met mijn telefoon. In totaal ben ik opgelicht voor 207,90 euro. Daarna heb ik direct een brief gestuurd naar Mobdesk, aangezien dit bedrijf in overtreding is gezien de privacywetgeving (College bescherming persoonsgegevens):

Hier een overzicht van de overtreden privacywetgeving:

1A. Voorafgaande expliciete toestemming vragen
Voordat u berichten mag versturen, moet de ontvanger u ‘uitdrukkelijk’ en ‘geïnformeerd’ toestemming geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een kruisje op een (web)formulier moet zetten of ‘ja’ moet invullen. Een bepaling in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’. Ook vage beschrijvingen als ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners’ zijn niet ‘uitdrukkelijk’. Het moet duidelijk zijn waarvoor de ontvanger precies toestemming geeft.
U moet altijd kunnen aantonen dat u voorafgaande toestemming van de ontvanger heeft verkregen. Bepaalt u zelf hoe u dit invult.

Bij deze 1e wet is mobdesk in overtreding aangezien het duidelijk moet zijn waarvoor ik toestemming geef. In uw sms bericht staat enkel vermeld “SMS nu MT OK naar 4269 en maak kans op een Macbook Air”.

Volgens de bronnen van mobdesk heb ik toestemming gegeven om voortdurend sms-jes te ontvangen die mij 2,56 euro per ontvangst gekost hebben. In werkelijkheid heb ik ooit 2 berichten van het bedrijf ontvangen, welke ik niet eens kon openen. Mijn telefoon factuur vermeld ongeveer 100 sms-jes van uw bedrijf waarvan ik er dus 2 heb ontvangen. Het blijkt dus dat Mobdesk niet uitdrukkelijk heeft vermeld waarvoor ik toestemming heb gegeven.


1B. Adresbestanden gebruiken
U kunt adresbestanden alleen gebruiken wanneer u, de verzender, vooraf toestemming heeft gekregen om naar deze adressen (of telefoonnummers) elektronische berichten te versturen. Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen expliciete toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken.
 U moet u goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adresbestand van een ander. Vaak is dat niet legaal.

Mijn toestemming was nooit expliciet.


2. Werkelijke identiteit verzender noemen
U moet als verzender in elk verzonden elektronisch bericht uw werkelijke identiteit vermelden. Het gebruik van een alias of pseudoniem is niet toegestaan.

Op mijn facturen staat mobdesk aangegeven als “4269-mobillion300”. DIT IS GEEN INDENTITEIT, MAAR EEN DUBIEUZE CODE. Bovendien ook niet de werkelijke identiteit. Aangezien Mobdesk verantwoordelijk is voor de smsjes


3. Afmeldmogelijkheid bieden
In ieder verzonden bericht moet de mogelijkheid staan tot afmelden. Ook al heeft de ontvanger eerder toestemming gegeven, U moet ontvangers deze mogelijkheid kosteloos en op gemakkelijke wijze aanbieden. Een uitgebreide vragenlijst voordat de afmelding rond is, is dus niet gemakkelijk.

Ik heb 2 van de in totaal 100 smsjes ontvangen, met enkel een dubieuze code, zonder enige afmeldmogelijkheid.

Zoals blijkt uit de bovenstaande argumenten, lapt mobdesk zo’n beetje alle telecommunicatie wetten aan haar laars. Ik concludeer dat Mobdesk zich dus bezighoud met illegale activiteiten waardoor de consument dedupeerd word. Door de bovenstaande wetten word de consument beschermd.

Mobdesk zelf beweert echter dat de dienst volgens de SMS Gedragscode is goedgekeurd. En daarmee is voor hun de kous af.

Ik wil nog steed mijn geld terug, aangezien Mobdesk duidelijk in overtreding is met de geldende Privacywetgeving.

Gewenste oplossing

207,90 euro terug op mijn rekening

All complaints of