Complaint: fraude met paypal

user-43753 on 15 March 2011 about Paypal in category Betalingsdiensten

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Een Ebay-verkoper in China heeft een duur zegel gekocht (US$ 1800). Deze is op 15 dec 2010 aangetekend verstuurd en is traceerbaar via track en Trace. Het item is op 20 december ontvangen en er is voor getekend. De koper is natuurlijk al lang verwijderd van Ebay wegens frauduleuze handelingen en claimt het gehele bedrag terug. Het gaat om Rong Chan. Deze persoon verandert voortdurend van naam, maar heeft wel hetzelfde adres: Post Box No-06-09, Zho Hua Men Postoffice, Nanjing, Jiangsu Province, 210006, People’s Republic of China. Hij heef al veel slachtoffers gemaakt ook in ander Europese landen.
Omdat het een koper is die een claim indient, boekt Paypal het bedrag terug, immers koper is koning, fraudeur of niet. Dit is standaard beleid bij PP. Als er geen tracing info voorhanden is, gebruikt PP dit altijd als argument. In het geval waar het nu om gaat is wél tracking info aanwezig. Duidelijk is dat in dit geval Paypal weer een ander beleid formuleert en zich dus niet aan haar eigen standpunten/beleid conformeert. Paypal past ter plekke haar beleid aan zoals het haar uitkomt en handelt daarmee niet consistent en integer. PP maakt zich daarmee buitengewoon onbetrouwbaar als betaalinstantie. Het geval waar het hier om gaat is diefstal en gaat alle grenzen van integriteit te buiten. Kopers in China weten inmiddels dat PP voor verkopers een onbetrouwbare partner is en maken hier misbruik van. Voor hen maakt het niet meer uit of stukken aangetekend zijn verstuurd, traceerbaar zijn of niet, of er voor ontvangst getekend is of niet, een claim loont voor hen altijd. Er vindt fraude op grote schaal plaats en Paypal doet hier niets aan, ergo zij stat dit toe door de claims te honoreren. Communicatie met PP is eenrichtingsverkeer. De eerste ‘P’ klopt, betalen kan je, ook als je geen opdracht geeft, maar de 2e ‘P’? Paypal is zo fraudegevoelig als het maar kan en als er fraude in het spel is, laat PP je in de kou staan en werkt hier dus gewoon aan mee.

Ed

Gewenste oplossing

aanpak van fraude en (minimale) bescherming van de verkoper.

All complaints of