My complaint:
Mijn klacht betreft betreft de hoge prijzen in de bouwmarkt Praxis. Sedert enige tijd merk ik dat er iets niet meer klopt in de prijsverhouding met andere bouwmarkten ( die ook al prijzig zijn).
Ik ben me zo onder hand rot aan het schrikken over het prijsbeleid bij de Praxis bouwmarkten. Als voorbeeld neem ik 5 kunstof knelringen voor bijv. een cv installatie. Bij de praxis verpakt per 5 stuks voor € 6,19. Bij de Karwei liggen deze knelringen voor € 1,10.
Een flexibele slang om een kraan aan te sluiten van 50 cm, kost bij de Praxis plm. € 7,50. Bij de karwei € 5,40.
Ik ben in de pen geklommen en heb het hoofdkantoor een email gestuurd. Helaas zijn deze mensen van het hoofdkantoor niet te bereiken, en worden dit soort meldingen rechtstreeks doorgeleid naar het filiaal wat het betreft. Dat schiet natuurlijk niet op. Ik heb de medewerkers gevraagd of er misschien een fout is gemaakt, maar zij verzekerden mij dat dit de juiste prijzen zijn, en dat die inderdaad wel erg hoog was. Ik voel dat mij als consument letterlijk het vel over de oren getrokken wordt, dit soort prijsverschillen gaat nergens meer over. Denkende aan de affaire die Albert Heijn jaren geleden heeft gehad en de consument dacht uit te kunnen knijpen, waardoor er uiteindelijk massaal verzet kwam, bekruipt mij het gevoel dat het met de Praxis dezelfde kant op gaat. Doof voor kritiek, en alles gericht op maximale winst (zelfs in deze barre tijden) voor de aandeelhouders. Het is een probleem dat momenteel als een veenbrand woekert, steeds meer mensen realiseren zich dat wij ons in de bouwmarkten helemaal scheel betalen voor slechte spullen. De prut uit China voor veel geld is vaak te slecht om in de rekken te hangen ( stopkontakten bijvoorbeeld). Prijsverschillen onderling is ok, maar zo veel is te zot voor woorden.
Kijk eens wat tegenwoordig een litertje terpentine en wasbenzine kost, € 4,50 en €3,50 . ( deze prijzen zijn overigens praktisch gelijk bij de bouwmarkten, terwijl dit voor €1,50 bij het Kruidvat en de Action bijvoorbeeld te verkrijgen is). Kijk bij Hornbach, daar zijn de prijzen fair te noemen.
Desired solution:
Ik ben tevreden als ik niet wordt afgescheept met een antwoord van dat er een foutje is gemaakt in enkele prijzen, maar dat de directie het totale prijzenbeleid en winstverwachtingen oprecht gaat bijstellen. Ik ben tevreden als er op de website van de Praxis een knop te vinden is waar mensen niet alleen bij het filiaal een klacht of een positief verhaal kunnen neerleggen, maar ook de directie kunnen kontakteren, zij het via een telefoonnummer, of een emailadres, of postadres. Naar mijn mening is het "onzichtbaar" blijven van de top van een bedrijf kenmerkend voor de bedrijfsvoering van een bedrijf, oftewel, als je niks te verbergen hebt, dan ben je ook bereikbaar.
Ik ben tevreden als de prijzen van de produkten die ik zojuist schetste als de wiedeweerga tot normale proporties teruggebracht zijn. Ik ben pas tevreden als het FATSOEN in zakendoen weer terug komt, en ik mij weer als klant mag voelen en niet als een melkkoe.
Geachte Praxis directie, Albert Heijn is U voorgegaan, en de consument heeft de keten massaal gemeden enkele jaren geleden. U balanceert momenteel op het randje van het fatsoen betreffende Uw prijzen. Om mij heen hoor ik vrienden genoeg die allemaal klussers zijn, en die unaniem beamen dat het écht de spuigaten uitloopt bij de Praxis.