Complaint: niet behandelen van aangifte oplichting

user-216950 on 12 December 2013 about Rabobank in category Banken

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

na een geval van internetoplichting hebben wij aangifte gedaan en contact gezocht met zowel onze eigen bank (Rabo) als de bank waar de internetoplichter gebruik van maakte. Beiden gaven aan dat snelheid in dit soort gevallen van cruciaal belang is en de te volgen procedure daarvoor is dat wij z.s.m. persoonlijk met legitimatie de aangifte bij onze eigen bank moesten afgeven opdat deze e.e.a. door kon melden aan de afdeling veiligheid/ fraude van de ontvangende bank. Dit omdat de politie aangiftes wel door meldt maar dat kennelijk pas doet nadat meerdere aangiftes aan dezelfde persoon gekoppeld zijn en er dit vaak te laat is c.q. de vogel reeds gevlogen en de rekening leeg. Na ons bezoek werden wij gebeld (zie bijlage) door het filiaal waar de aangifte afgegeven was met de melding dat zij geen actie ondernemen. Men weigert dus om de aangifte door te melden terwijl dit zowel volgens de Rabo bank als de ontvangende bank de te volgen procedure is en wij op aangeven van de zelfde bank de aangifte langs hebben gebracht. Kennelijk is er onduidelijkheid over procedures en ziet men het nut niet in van het achterhalen van oplichters die bankrekeningen gebruiken bij het oplichten van eigen klanten.

Desired solution:

Onze enige verwachting was dat men zo snel mogelijk de aangifte ter beschikking zou stellen aan de ontvangende bank. Mocht blijken dat de rekening waar de internetoplichter gebruik van heeft gemaakt leeg gehaald is nadat wij de melding hebben gedaan zouden wij het passend vinden dat de bank haar verantwoordelijkheid neemt voor het bijbehorende verlies aan verhaal, nu zij nalatig is geweest aan het verstrekken van relevante informatie aan de ontvangende bank waardoor niet in staat gesteld is tijdig actie te ondernemen. Wellicht nog relevanter, dat de bank haar interne handelswijze en communicatie op dit punt gelijk trekt want het is op zijn minst verwonderlijk als medewerker a. een bepaalde procedure opgeeft en medewerker b. nadat die gevolgd is ontkent dat deze bestaat en aangeeft dat er geen enkele actie ondernomen wordt.

Message from from Klacht.nl

10 years ago - We have sent an email to Rabobank about your complaint

All complaints of