Complaint: Onverklaarbaar hoog dataverbruik: 401,19 euro in anderhalf uur tijd

user-158749 on 06 February 2013 about Simyo in category Mobiele Telefonie

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Op 17 december 2012 is zonder opgave van redenen mijn Simyo abonnement afgesloten. Na contact te hebben gezocht met de klantenservice bleek de reden hiervoor ‘overmatig dataverbruik’ te zijn.
Het bedrag aan dataverbruik in een tijdsbestek van 1,5 uur is die dag uiteindelijk opgelopen tot 401,19 euro. Echter, ik maakte dat moment gebruik van het wifi netwerk van mijn werk voor het luisteren van radio, aangezien ik daar geen 3G verbinding heb.

Na meerdere malen contact te hebben gehad met de klantenservice (tweemaal beledigd!) werd de belofte gedaan dat ik zou worden teruggebeld door de klachtenservice. Dit is echter nooit gebeurd.

Uiteindelijk heb ik op 23 december 2012 een aangetekende brief gestuurd waarin ik dit excessieve dataverbruik in twijfel trek (wifi netwerk, automatische updates stonden uit, 1300 MB in anderhalf uur radio luisteren is onmogelijk etc). Eveneens heb ik Simyo gewezen op het feit dat zij bij overmatig dataverbruik de consument hiervan op de hoogte moeten stellen. Dit hebben zij nagelaten waardoor zij hun verplichtingen van het contract niet zijn nagekomen. In dit schrijven heb ik Simyo in gebreke gesteld. Ik heb hen 14 dagen de tijd gegeven om te reageren.

Op 22 januari 2013 heb ik een tweede brief geschreven waarin ik aangeef dat Simyo van rechtswege in verzuim is en dat ik het contract beschouw als zijnde ontbonden.

Op 23 januari 2013 heb ik van een medewerker genaamd Sophie bericht gekregen. In dit bericht stelt zij dat het overmatige dataverbruik wordt veroorzaakt door automatische updates en dat het luisteren naar internet radio via 3G maar liefst 60 mb per 4 minuten kost. Overigens benadrukt zij dat zij vanwege privacy redenen geen nader inzicht kunnen verstrekken. Dit stel ik natuurlijk op prijs, maar het lijkt net alsof zij dit privacy argument gebruiken voor het opleggen van onverklaarbaar hoge kosten aan data.
Een klein onderzoek op internet leert mij ook dat er veel meer klanten zijn van Simyo die dit probleem ervaren. Daarnaast heb ik vandaag gesproken met iemand van de klantenservice van Simyo en gevraagd wat het luisteren naar internetradio via 3G kost. Deze medewerker wist mij te vertellen dat dit rond de 80 MB per uur ligt. Erg merkwaardig hoe Sophie aan deze berekening is gekomen.

Vandaag, 6 februari 2013 heb ik een derde brief aan Simyo geschreven. Hierin heb ik nogmaals aangegeven dat het dataverbruik onmogelijk is. Bovenal verzoek ik Simyo om nader uit te leggen waarom zij hun verplichting van het op de hoogte stellen van de klant bij excessief dataverbruik niet zijn nagekomen. Daarnaast vraag ik waarom zij de afsluiting niet hebben geblokkeerd indien het dataverbruik boven de 75 euro uitkomt. Zij stellen namelijk in de algemene voorwaarden dat ze zodoende de ‘klant willen beschermen’.

Eveneens wil ik een ieder kenbaar maken dat zij niet de rekening moeten voldoen, maar betaling moeten opschorten wanneer zij dit probleem hebben.
Verder heb ik het bedrag in depot geplaatst bij de Geschillencommissie. Daarnaast heb ik een klacht ingediend bij Consuwijzer. Ook ben ik in gesprek met de VARA. Het programma Kassa! heeft in een item aandacht besteed aan overmatig dataverbruik en het niet op de hoogte stellen van de consument. Zij willen contact met Simyo gaan opnemen nu deze een dochteronderneming is van het bekende KPN.
Tot slot heb ik contact gezocht met de OPTA.

Verder ga ik contact zoeken met de Consumentenbond. Ook heb ik via mijn verzekering contact gehad met een advocaat om de mogelijkheden te bekijken van een groepsactie met andere gedupeerden. Mocht ik daar meer informatie over hebben dan zal ik hier een mailadres neerzetten zodat andere gedupeerden met mij in contact kunnen komen.

Ik heb mijn tanden er in vast gezet en laat niet meer los. Al gaat dit heel 2013 duren.

Desired solution:

- Kwijtschelding onjuiste facturering.
- Welgemeend excuses voor medewerkers klantenservice die klanten beledigen en de telefoon er op gooien
- Duidelijkheid naar andere consumenten die niet de tijd/moeite in dit soort zaken kunnen steken en dus worden benadeeld.

Message from from Klacht.nl

11 years ago - We have posted a tweet about your new complaint about Simyo

Message from from Klacht.nl

11 years ago - We have sent an email to Simyo about your complaint

Message from from Klacht.nl

11 years ago - We have posted reminder on Twitter to remind Simyo to pickup complaint

All complaints of