Complaint: Betwiste bankopname

user-85699 on 16 February 2012 about SNS Bank in category Banken

New complaint
In treatment
Complaint resolved
Complaint closed

My complaint:

Er is ingebroken in de woning van mijn moeder. Uit de handtas is uit de daarin zittende portomonaie het bankpasje ontvreemd (hing aan de kapstok). Vervolgens is het hele huis afgezocht naar voor de dief waardevolle zaken. Hij heeft o.a. onder in een kast een geldkistje gevonden heeft die opengebroken en daaruit de pincode ontvreemd. Vervolgens is bij een sns bank 1000 euro gepind. De bank geeft aan in dit geval de schuld bij de eigenaar van de bankrekening te leggen. Er kan wel bij de bank een klacht ingediend worden. Dat is gedaan. Antwoord is dat ogv art 29 vh reglement privérekeningen niet tegemoet kan worden gekomen aan de klacht. De pincode zou niet goed geheim zijn gehouden waardoor je ogv art 34 van datzelfde reglement zelf verantwoordelijk bent voor het opgenomen bedrag. Ik kan het daar niet mee eens zijn. Wat is in deze geheim genoeg? Men moet de pincode voor zichzelf houden. De bank biedt niet meer de gelegenheid om een kluis te huren. Koop jezelf een kluis en is dat niet voldoende? De bank bepaalt dat er een fors bedrag in eens gepind kan worden. Je kunt niet aangeven dat je bijvoorbeeld een maximum van 250 euro wenst. De bank heeft nieuwe pinautomaten (jaar oud), hier is echter geen kamera aanwezig. De bank werkt hierdoor ook niet mee aan opsporing van diefstal zoals in het onderhavige geval. Samengevat, m.i. is er voldoende aan voorzorgsmaatregelen genomen door mijn moeder. De bank legt heel simpel de schuld bij mijn moeder zonder aan te geven hoe dit was te voorkomen. De bank heeft ook geen tot zeer beperkt onderzoek gedaan, het procesverbaal opgemaakt door de politie is bijvoorbeeld niet meegenomen in de beoordeling. Daarnaast heeft de bank geen mogelijkheden voorhanden om mee te werken aan het beperken van de schade (keus voor ouderen om max. pinbedrag te verlagen) en helpt het de politie niet bij opsporing door geen kamera’s bij de pinautomaten te plaatsen. Volgens de politie zijn alleen de kamera’s van de SNS bank niet beveiligd.

Desired solution:

Ik ben tevreden wanneer er een antwoord komt waar mijn moeder wat mee kan. Daarnaast vind ik het redelijk dat het ontvreemde bedrag geheel dan wel gedeeltelijk door de bank wordt vergoed.

Message from from Klacht.nl

12 years ago - Complaint is picked up by SNS Bank

Message from SNS Bank

12 years ago - Beste Brinr03, We kunnen ons voorstellen dat het een lastige en vervelende situatie is. Wij kunnen helaas geen vergoeding toekennen aangezien de pincode niet volgens het reglement privérekeningen bewaard is. Als je het niet eens bent met het antwoord op je klacht kan je binnen drie maanden na dagtekening van het antwoord in beroep gaan. Je kunt je klacht dan opnieuw bij ons aanmelden via het formulier ‘Klachtenformulier Beroepszaak’ (https://www.snsbank.nl/particulier/klantenservice/contact/klacht-indienen.html) of schriftelijk opsturen naar: SNS Klachtenmanagement Afdeling Beroepszaken Postbus 8466 3503 RL UTRECHT Vermeld in je brief: - je naam, adres en telefoonnummer - je hypotheeknummer - omschrijving van de klacht - overige relevante bijlagen Binnen vijf werkdagen ontvang je bericht dat je klacht is ontvangen. Als het antwoord vanuit afdeling Beroepszaken je niet tevreden stelt, kun je binnen drie maanden na dagtekening van het antwoord van de afdeling Beroepszaken de klacht voorleggen aan de ombudsman van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) Met vriendelijke groet, Marnix SNS Bank Webcare

Message from from Klacht.nl

12 years ago - Complaint is solved by SNS Bank

SNS Bank

Responded on 25 March 2015 at 07:50

Offered solution:

Aangegeven dat de klant in beroep kan gaan bij SNS Klachtenmanagement.

All complaints of