My complaint:
Toen mijn ouders plannen hadden voor een verhuizing, hebben ze een adviesgesprek aangevraagd bij de SNS bank. Tijdens dit adviesgesprek stelden wij de vraag, of mijn ouders een lening konden krijgen om de verhuiskosten te betalen. We hebben tijdens dit gesprek heel specifiek de situatie van mijn ouders uitgelegd, en gevraagd naar de mogelijkheden. Ze hebben bijvoorbeeld geen grote verbouwingen gepland, maar hebben de lening uitsluitend nodig voor behang, een vloer en dergelijke. Daarnaast willen ze hun huidige woning verkopen, en hun nieuwe (senioren)woning betreft een huurwoning. De aan te vragen lening kan dus na drie maanden ruimschoots afgelost worden uit de overwaarde van de huidige woning.
Om een lang verhaal kort te maken, zijn ons verschillende mogelijkheden van leningen in deze specifieke situatie voorgehouden: we konden zelfs kiezen! Inmiddels is de huidige woning verkocht en hebben we de sleutel van de nieuwe woning. Maar nu de handtekeningen zijn gezet blijkt elke mogelijke lening te worden afgewezen! Mijn moeder verdient te weinig, mijn vader is te oud (72 jaar) en ze hadden wel een lening kunnen krijgen als ze hun nieuwe woning hadden gekocht in plaats van gehuurd. Dit is toch allemaal besproken tijdens het adviesgesprek?? Na contact met de SNS bank heeft de mevrouw die het adviesgesprek deed, na lang aandringen van mijn kant, schoorvoetend toegegeven dat ze “wellicht geen goed advies heeft gegeven” omdat ze zelf niet op de hoogte was van bepaalde voorwaarden van leningen. Het gevolg is (nu de handtekeningen dus gezet zijn) dat mijn ouders zonder geld, maar met drie maanden dubbele maandlasten zitten, en een nieuwe woning zonder behang en vloer. En dit zonder roekeloze beslissingen, want ze hebben zich tijdig laten voorlichten! Ze liggen er echt wakker van!
Desired solution:
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de SNS bank een lening verstrekt die na 3 maanden weer afgelost kan worden. Misschien is dit simpelweg niet mogelijk, want ook een bank moet zich aan wetten en regels houden. Alle begrip daarvoor. Maar dit had dan tijdens het adviesgesprek moeten worden verteld, zodat deze problemen voorkomen hadden kunnen worden. Wanneer er echt niets geregeld kan worden, zou het de SNS bank sieren om een grote bos bloemen af te geven, en excuus aan te bieden. Je kunt mensen die 40(!) jaar klant zijn niet in de problemen brengen en ze dan zo laten zitten.