My complaint:
Ik heb de heer A van der W van Klantadvies van energiedirect, herhaaldelijk onderstaande medegedeeld:
Ik heb een 1-jarig contract met energie direct; daarin is opgenomen dat ik mijn contract tot 7 kalenderdagen voor het einde van de contractdatum schriftelijk of per e-mail kan opzeggen.
Ik deel u mede mijn contract per einddatum op te zeggen en ik vraag u mij daar een bevestiging van doen toekomen.
Of een (en zo ja, welke) energieleverancier de levering na de einddatum overneemt ligt buiten onze contractuele afspraken en zal er nimmer toe kunnen leiden dat het contract bij u automatisch zal worden verlengd. U kunt niet bij een opzegging “over de einddatum heen regeren”.
Uw argument dat de energieleveranciers onderling schijnbaar anders hebben afgesproken raakt niet de overeenkomst die ik met uw bedrijf ben aangegaan. Ook uw (algemene) voorwaarden omvatten niet de door u in uw berichten omschreven procedure.
Eerder deelde energiedirect mede:
Wanneer u zich niet aanmeld bij een andere leverancier zal het contract verlengd worden.
Ik kan dus geen notitie maken van het feit dat u volgend jaar uw contract wilt beëindigen. Dit is de manier zoals dat het nu werkt.
U ontkent niet dat uw directe collega D W – eveneens van Klantadvies – ingeval een exact vergelijkbare situatie wel bereid is een opzegging te bevestigen.
Mijn oorspronkelijke verzoek was overigens:
Ik wil op de einddatum volstrekt flexibel zijn en verzoek u op de einddatum van mijn contract of
I – het contract te verlengen van maand tot maand op variabel tarief zodat geen opzegboete van toepassing is; of
II – mijn opzegging per einddatum nu al te noteren en mij daar een bevestiging van doen toekomen
Energiedirect blijft bij herhaling weigeren mijn opzegging te bevestigen.
Het beleid is er schijnbaar op gericht alles in het werk te stellen zoveel mogelijk cliënten (stilzwijgend) te verlengen op in verhouding voor de leverancier gunstigere variabele condities.
Gewenste oplossing
Het simpele verzoek is en blijft:
Bevestig de opzegging