My complaint:
In juni 2010 sloot ik op de braderie hier in het dorp een abonnement af voor de Telegraaf voor 3 maanden. De verkoper vertelde mij dat het abonnement automatisch af zou lopen. Wat schetste dan ook mijn verbazing toen er op eind november een nieuw termijnbedrag van mijn rekeningnummer afgeschreven werd.Geen probleem dacht ik nog, is vast een foutje, ik boek het bedrag gewoon terug en stuur ze een mail.
Hieronder in het kort wat er vervolgens gebeurd is:
• 29/9 ik heb mail gestuurd over het feit dat ik een tijdelijk abonnement had afgesloten en dat ik het bedrag teruggeboekt had.
• 29/9 bericht terug van S. Pugliese van de Telegraaf dat ze mijn opzegging ontvangen hadden en dat ze binnen 2 weken contact met me op zouden nemen.
• Ik was vervolgens in de veronderstelling dat het allemaal goed zou komen en heb een proefabonnement afgesloten bij een andere krant.
• 14/10 betalingsherinnering in de bus. Zelf maar even gebeld en van de medewerker aan de telefoon doorgekregen dat het abonnement doorliep omdat ik de opzegtermijn van 1 maand niet in acht had genomen. Hij zou dus nog een extra kwartaal lopen en per 8/1-2011 beëindigd worden. Ik heb toen aangegeven wat er bij het afsluiten was gezegd, maar daar had hij geen boodschap aan, het stond volgens hem in de bevestigingsbrief die ik ontvangen had. Dezelfde dag heb ik via mail een klacht ingediend dat ik hier niet mee eens ben. S’avonds werd mijn partner gebeld door een medewerkster van de Telegraaf met de mededeling dat ze de hele gang van zaken vervelend vond en dat ze alsnog zou regelen dat het abonnement per 8/10 beëindigd zou worden. De ontvangen kranten tussen 8/10 en het moment van beëindiging zouden we gratis ontvangen hebben. Mooi, dacht ik toen ik dat van hem hoorde, gelukkig toch nog goed opgelost.
• 15/10 wat schetst mijn verbazing: een mail van de Telegraaf met de bevestiging dat mijn abonnement per 8/1-2011 beëindigd wordt. Dus maar weer een mail gestuurd met een klacht over de hele gang van zaken en de mededeling dat ik verwacht dat het contract alsnog conform de telefonische toezegging van de avond daarvoor beëindigd zou worden. En dat ik dus niets zou betalen.
• 25/10 Nog niets weer gehoord, dus maar weer eens achteraan gemaild waar de reactie bleef.
• 27/10 reactie via mail van Laura Keijzer van de Telegraaf. Geen antwoord op de gestelde vragen. Alleen bevestiging dat er nog 1 abonnement actief wast tot 8/1.
• 30/10 klacht ingediend over de hele gang van zaken. Verzoek gedaan om me te bellen.
• 11/11 Telegraaf belde, maar ik kon op dat moment niet aan de telefoon komen. Mijn partner kreeg ze aan de telefoon. Ze zouden een half uurtje later weer bellen. Ben de hele avond thuis geweest, maar ze hebben niet meer gebeld.
• 17/11 Nog steeds niets gehoord: maar weer eens een mailtje gestuurd. Volgens de automatische bevestiging wordt ik binnen 5 dagen teruggebeld……
• 30/11 nog niets gehoord, dus maar weer een mailtje met verzoek mij te bellen. Aangegeven dat doorsturen naar een incassobureau volgens mij niet aan de orde is omdat we volgens mij nog in gesprek zijn.
• 4/12 berichtje dat het hele verhaal doorgestuurd wordt naar de afdeling die ernstige klachten behandelt in de afwachting dat ze op die manier het nodige goed kunnen maken aan mij…….
• 17/12 berichtje dat ze niets doen omdat ze altijd een orderbevestiging sturen met vermelding van de opzegtermijn, juist om te voorkomen dat aquisiteurs onjuiste informatie verstrekken……. Vervolgens nog een mail terug gestuurd dat ik het hier absoluut niet mee eens ben, maar daar heb ik niets meer van gehoord.
• Ondertussen hebben ze een incassobureau ingeschakeld en is de vordering opgelopen tot 90,18 (oorspronkelijke bedrag was 70,95).
• 29/12 direct na ontvangst van de brief van het incassobureau een mail gestuurd naar het incassobureau waarin ik protest aanteken tegen de vordering, maar dat ik om van het gezeur af te zijn voorstel dat ik de helft van de abonnementskosten betaal (35,50).
• 13/1 reactie van het incassobureau dat de Telegraaf niet akkoord gaat met het voorstel. Ik heb vervolgens teruggemaild dat ik nu eerst contact opneem met mijn rechtsbijstandverzekeraar om te horen hoe ik er juridisch voorsta, maar dat ik sowieso de incassokosten niet ga betalen omdat het feit dat het allemaal zo lang duurt bij de Telegraaf ligt en niet bij mij.
Helaas blijkt het juridisch moeilijk te liggen omdat mijn partner niet genoteerd heeft welke medewerkster hij heeft gesproken. Uiteindelijk zal ik onder protest de abonnementskosten betalen, maar wil bij deze iedereen waarschuwen: kijk uit met de Telegraaf: ze zijn niet te vertrouwen!
Gewenste oplossing
Alsnog kwijtschelding van het abonnementsgeld van 8-10-2010ot 8-1-2011.

